Δρόμοι του πουθενά
Κώστας Τζαναβάρας
Λίγα λόγια για εμένα
Oberon, chief των ξωτικών
(διαβάστε περισσότερα)
Θέσεις


ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΕΙΟΣ ΚΟΡΙΝΘΙΑ
1076 αναγνώστες

ΑΡΘΡΟ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΣΤΑΛΕΙ ΠΡΟΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ

ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ "ΠΡΩΙΝΗ" ΚΟΡΙΝΘΟΥ

 

ΜΙΑ ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΜΕΝΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΕΙΟ ΚΟΡΙΝΘΙΑ

κ.  Διευθυντή,

Αφού σας ευχαριστήσω για τη φιλοξενία του άρθρου μου «Καλλικράτης ή gerrymandering», θα ήθελα να μου επιτρέψετε να ολοκληρώσω τις σκέψεις μου για τους νέους Δήμους του Νομού μας. Θα ήθελα να μου επιτρέψετε να κουράσω λίγο περισσότερο αυτούς που διαλέγουν το πρώτο.

Κατ’ αρχήν μερικές γενικές επισημάνσεις :

1.         Ο στόχος του προγράμματος «Καλλικράτης» για 370 Δήμους στη χώρα συνεπάγεται αναλογικά για το Νομό μας 5,2 Δήμους (βάσει πληθυσμού – αρκετά περισσότερους αν δεν συνυπολογίσουμε την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη) ή 6,4 (βάσει έκτασης).

2.         Ο γενικός στόχος υποτριπλασσιασμού των Δήμων (από 1034 σε 370) δεν πρέπει να μεταφερθεί πρόχειρα. Τα νούμερα δείχνουν ότι είχαμε προχωρήσει πιο πέρα από τους στόχους του «Καποδίστρια».

3.         Η ιδανική περιφερειοποίηση, ο ιδανικός Δήμος δηλαδή, έχει ισχυρό κέντρο και κατά το δυνατόν ομοιογενή ενδοχώρα ανάλογου μεγέθους.

4.         Σε περίπτωση Δήμου με δυο ή περισσότερα σχετικά ισοδύναμα κέντρα η θεωρία προτείνει ουδέτερο διοικητικό κέντρο. Π.χ. η πολιτεία της Καλιφόρνιας με τις μεγαλουπόλεις Λος Άντζελες και Σαν Φρανσίσκο έχει – σοφά – πρωτεύουσα το Σακραμέντο.

Ειδικά στο Νομό μας έχουν ιστορικά διαμορφωθεί στο παραλιακό μέτωπο 4 αστικά – ημιαστικά κέντρα. Αν θυμηθούμε λίγο την καταγωγή μας και των γνωστών μας, θα δούμε ότι ιστορικά τα 4 κέντρα δέχονται διαρκή εσωτερική μετανάστευση από την ενδοχώρα τους.

Οι δυναμικοί ορεσίβιοι κατεβαίνουν στα πεδινά και προκόβουν, κρατώντας επαφές με τις ρίζες τους. Κάπως έτσι π.χ. οι Αθικιώτες γίνονται Κορίνθιοι, οι Περαχωρίτες Λουτρακιώτες, οι Κλημενταίοι Κιατανιώτες, οι Τρικαλίτες Ξυλοκαστρίτες.  Κάτι αντίστοιχο – φαντάζομαι – συμβαίνει και στη Βόχα.

Κάπως έτσι, εντελώς αβίαστα, προκύπτουν 5 Δήμοι με τα αντίστοιχα κέντρα τους και ενδοχώρα δυο ταχυτήτων : ένα παραλιακό τμήμα και ένα ορεινό σε λογική μέγιστη απόσταση 30 χλμ. περίπου.

Η μόνη διευκρίνιση που χρειάζεται είναι ότι το κέντρο της Βόχας δεν έχει σχηματισθεί ακόμη. Για την ώρα είναι μια καθαρόαιμη ομοιογενής περιφέρεια.

Λίγα λόγια για κάθε Δήμο :

Δήμος Κορινθίων : Προστίθενται Τενέα, Σαρωνικός, Σολυγεία. Αισθάνομαι ότι «κομίζω γλαύκας».

Δήμος Γερανίων : Λουτράκι – Περαχώρα, Αγ. Θεόδωροι. Δυναμικός Δήμος με σαφή χαρακτηριστικά λουτρόπολης και παραθεριστικής κατοικίας. Προτείνω να προσκληθεί και η Κινέττα : οι ουσιαστικοί λόγοι προφανείς – γιατί να σταθούμε στις προκαταλήψεις; Δεν θέλουμε ανατροπές;

Οι ως άνω δύο Δήμοι σε ένα = μετεξεταστέος στην ιστορία ο προτείνων! Δεν μπορώ να φαντασθώ Δημοτικό Συμβούλιο με Κορίνθιους και Λουτρακιώτες.  Τα ΜΑΤ θα πρέπει να είναι μέσα στην αίθουσα ή το πολύ στο αίθριο του 2ου ορόφου. Αν έχουν κατέβει για τσιγάρο στην Κολιάτσου μάλλον δεν προλαβαίνουν…  Έχουμε να λύσουμε πολλά ευκολότερα και πιο επείγοντα προβλήματα, πριν ασχοληθούμε με τέτοιες λεπτομέρειες – και μάλιστα χωρίς λόγο.

Δήμος Βόχας : Λέχαιο – Περιγιάλι, Βόχα, Βέλο. Γιατί όχι; Η απόλυτα ομοιογενής περιφέρεια που είναι καιρός να αποκτήσει την αυτονομία της και την ενιαία έκφρασή της. Ομοιόμορφη περιοχή παραθεριστικής κατοικίας με ταυτόχρονη δυναμική αγροτική οικονομία. Φαντάζομαι την ημερήσια διάταξη μας τυχαίας συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου και νομίζω ότι κανένας δεν θα είναι ριγμένος. Ενώ αλλού…

Δήμος Σικυωνίων : Ως έχει. Μια χαρά σε μέγεθος και έκταση. Σαφώς προβληματικός διαχρονικά ως προς την αυτοδιοικητική λειτουργία. Άλυτα βασικά προβλήματα και, κυρίως, χρόνιος διχασμός. Ας ασχοληθεί με τα του οίκου του π.χ. να μη βγάζουν λάσπη κάθε τρεις και λίγο οι βρύσες (αν συμβαίνει μόνο στο Διμηνιό το πράγμα χοντραίνει), ή να αντέξουν κάποτε τα παράκτια έργα. Ο «ιμπεριαλισμός» αφορά ιστορικά τους δυνατούς, όχι τους προβληματικούς.

Δήμος Ξυλοκάστρου : Ως έχει. Υπερκαλύπτει τους στόχους του «Καλλικράτη». Δήμος – υπόδειγμα από την εποχή του πρώτου Δημάρχου του. Δεν διανοούμαι ποιος μπορεί να βελτιώσει και τί. Εκτός αν ορίσουν ισόβιο Δήμαρχο.

Οι ως άνω δύο Δήμοι σε ένα = κακοήθεια. Επιεικώς. «Βρήκαμε τρελό παπά, να θάψουμε καμιά δεκαριά»;

Ευρωστίνη : Κανείς δεν σκέφτεται φυσικά αυτόνομη πορεία. Αλλά στο χάρτη βλέπω πιο κοντά την Αιγείρα και την Ακράτα. Δυο επιλογές καλύτερα από μία.

Πάμε στα ορεινά. Με την ευχή περί «ορεινότητας» του κείμενου δημόσιας διαβούλευσης (σημείο 53) να αιωρείται απροσδιόριστη.

Προτείνω ενιαίο Δήμο Ζήρειας με πρωτεύουσα τη Νεμέα. Σοκάρω, το ξέρω, αλλά ζητώ την προσοχή σας μέχρι τέλους των επιχειρημάτων μου.

Κατά πρώτον, δεν μπορώ να φαντασθώ π.χ. Γκουραίο Δημοτικό Σύμβουλο Σικυωνίων. Θα πάει ο άνθρωπος 1 ½ ώρα δρόμο, θα ακούσει ό,τι πιο άσχετο με τα προβλήματα του Φενεού και κάπου στο τέλος θα πει και αυτός τον πόνο του. Ψέματα; Άντε μετά να γυρίζει μεσ’ τη νύχτα στο χωριό του. Και τι θα απαντήσει στη γυναίκα του όταν τον ρωτήσει «τι έγινε στο Συμβούλιο;»

Κατά δεύτερον, ένας ενιαίος Δήμος Στυμφαλίας – Φενεού νομίζω ότι παραμένει αδύναμος. Ίσα που περνάει σε πληθυσμό τις 5.000 ψυχές – αν πιστέψουμε την απογραφή του 2001. Χώρια που δεν έχει ισχυρό κέντρο.

Κατά τρίτον, παρά τις επί μέρους μικροδιαφοροποιήσεις, οι τρεις τωρινοί Δήμοι έχουν παρόμοια αγροτική φυσιογνωμία, κοινές τάσεις για τουρισμό και αγροτουρισμό, ανάπτυξη σε ταβέρνες κ.λ.π.

Για να εξελιχθεί η Νεμέα σε ισχυρό κέντρο του νέου Δήμου, χρειάζεται – κατά τη γνώμη μου – ένα έργο υποδομής – τομή : Σύγχρονη Επαρχιακή Οδός Κόμβος Νεμέας – Νεμέα – Πετρί – Ψάρι (ή Ασπρόκαμπος) – Στυμφαλία – Φενεός.

Σημαντικές – κατά τη γνώμη μου – τεχνικές λεπτομέρειες :

1.         Χαμηλή ταχύτητα κυκλοφορίας για σεβασμό στο περιβάλλον.

2.         Παρακάμψεις των οικισμών και περιορισμοί στην παρόδια δόμηση.

3.         Μεγάλη σήραγγα (της τάξεως των 5 χλμ.) στο Διάσελο Καστανιάς με έξοδο στο επίπεδο του οροπεδίου Φενεού. Και μετά άκρη – άκρη στο οροπέδιο.

4.         Αντίστοιχο μικρότερο έργο στο Ψάρι ή στον Ασπρόκαμπο.

Με ένα τέτοιο έργο ο νέος Δήμος αποκτά εξαιρετική συνοχή. Η Γκούρα π.χ. θα βρίσκεται σε απόσταση 45 χλμ. από τον Α/Δ Κορίνθου – Τριπόλεως, με ό,τι αυτό συνεπάγεται : άνετη σύνδεση με Κόρινθο και Αθήνα, προσέγγιση στην έδρα της περιφέρειας (Τρίπολη).

Οι μεταφορές θα αναβαθμισθούν, η «Κυριακάτικες έφοδοι στα ορεινά» θα γίνουν περίπατος, οι αξίες γης θα απογειωθούν κ.λ.π.

Μέχρι την κατασκευή του προτεινόμενου έργου μικρής σχετικά κλίμακας βελτιώσεις στο υπάρχον δίκτυο θα κάλυπταν τις άμεσες ανάγκες.

Όσοι, δικαίως εκ πρώτης όψεως, χαρακτηρίσουν το έργο ως «Φαραωνικό» ας παρακολουθήσουν το «παρακάτω».

Μέσω της προτεινόμενης σήραγγας Καστανιάς μπορεί να υλοποιηθεί ένα ακόμα έργο – τομή για μεγάλο τμήμα της Κορινθίας : Να διοχετευθεί μέρος του τεράστιου υδατικού δυναμικού του Φενεού για την άρδευση και την ύδρευση της παραλιακής Κορινθίας.

Αυτή τη στιγμή η λεκάνη του Φενεού τροφοδοτεί, μέσω καταβόθρας, τον Λάδωνα. Αν η Θεσσαλία έχει το θάρρος να διεκδικεί από την Αιτωλοακαρνανία τα νερά της Ηπείρου, γιατί να μη μπορεί η Κορινθία να εκτρέψει τα δικά της νερά;

Ας σκεφθούμε την Κορινθία του 2020 και ας εκτιμήσουμε που πηγαίνουμε από πλευράς κάλυψης των ζωτικών αναγκών σε νερό. Με τη θάλασσα στις γεωτρήσεις από σήμερα.

Φυσικά μιλάμε για έργα που αλλάζουν το χάρτη. Φυσικά θα χρειασθεί να «βάλουν πλάτη» κάποιοι. Φυσικά θα πρέπει να πέσουν και μερικές «ψιλές». Φυσικά κάποιοι θα πρέπει να ξεβολευτούν. Φυσικά μπορεί να χρειασθεί να πάνε πίσω κάποια έργα βιτρίνας π.χ. ασφαλτοστρώσεις, γιρλάντες κάθε τρεις και λίγο κ.λ.π.

Αλλά, τώρα που το έχουμε και πρόσφατο, ξέρουμε με τί «δεν βάφονται αυγά»…

Ευχαριστώ – και πάλι – για την προσοχή σας.


Σχετικά με το blog
Σκέψεις, αναλύσεις, προτάσεις και - κυρίως - δράση με εποικοδομητική διάθεση
Αναζήτηση
Προηγούμενα Άρθρα
Τελευταίες δημοσιεύσεις