Δρόμοι του πουθενά
Κώστας Τζαναβάρας
Λίγα λόγια για εμένα
Oberon, chief των ξωτικών
(διαβάστε περισσότερα)
Θέσεις


Υπάρχει δίκαιο φορολογικό σύστημα ;
1063 αναγνώστες
Σάββατο, 17 Απριλίου 2010
00:19

Υπάρχει δίκαιο φορολογικό σύστημα ;

 

Ας το πάρουμε από την αρχή. Από "μηδενική βάση".

Το Σύνταγμα ορίζει σαφώς ότι : «Οι Έλληνες πολίτες συνεισφέρουν χωρίς διακρίσεις στα δημόσια βάρη, ανάλογα με τις δυνάμεις τους». Συνήθως αυτές οι δυνάμεις, όσον αφορά τη φορολογία, αναφέρονται ως «φοροδοτική ικανότητα».

Ερώτημα : Όλος αυτός ο κυκεώνας γενικών και ειδικών διατάξεων, ειδικών φορολογήσεων, φοροαπαλλαγών, αφορολόγητων ορίων, ορίων αποδεκτών δαπανών κ.τ.λ. έχει γνώμονα την Συνταγματική επιταγή προσδιορισμού των δυνάμεων του φορολογούμενου;  Ή, μήπως, είναι ευθέως αντισυνταγματικές όλες αυτές οι επινοήσεις;

Μήπως, αν προσεγγίζαμε ορθολογικά και δίκαια τις δυνάμεις, δηλ. την φοροδοτική ικανότητα του καθενός μας, θα ήταν εφικτό να εμπεδωθεί ένα άλλο κλίμα και να λυθούν πολλά από τα τρέχοντα ασφυκτικά μας προβλήματα;

Ακολουθούν κάποιοι σχετικοί προβληματισμοί.

Πρώτα, βέβαια, έχουμε να κάνουμε με το εισόδημα.

Ερώτημα : Επιτρέπει ο Συνταγματικός Νομοθέτης διάκριση πηγών εισοδήματος; Αλλάζει η φοροδοτική ικανότητα αν τα εισοδήματα προέρχονται από την εργασία σου, τα επιδόματα της εργασίας σου, την επιχείρησή σου, τα ακίνητά σου, τις καταθέσεις σου ή οτιδήποτε άλλο;

Απάντηση : Σαφώς όχι!

Άρα : Τέρμα τα τερτίπια και τα παραθυράκια!  Όλα τα καθαρά εισοδήματα σε απολύτως ίδια αντιμετώπιση.

Δεύτερον, έχουμε να κάνουμε με τις δαπάνες.

Ερώτημα :  Πόσο μειώνει τη φοροδοτική ικανότητα του φορολογούμενου μια δαπάνη;  Είναι το ίδιο όλες οι δαπάνες; Είναι το ίδιο τα έξοδα π.χ. διατροφής, σπουδών, διασκέδασης, τουρισμού, ειδών πολυτελείας;

Απάντηση : Προφανώς όχι!

Επόμενο ερώτημα : Μπορεί να αγνοηθεί μια οποιαδήποτε δαπάνη του φορολογούμενου, όταν μάλιστα περιλαμβάνει και φόρο;

Απάντηση : Όχι! Πρέπει να συνυπολογισθεί στο «ανάλογα με τις δυνάμεις του».

 

Η σημερινή φιλοσοφική προσέγγιση, κάθε άλλο παρά εντός των Συνταγματικών προδιαγραφών, δεν έχει βάση στη λογική. Βασίζεται στο «όπου σε πιάσω».

Η σύννομη φορολόγηση των «εχόντων» δεν έχει καμία λογική. Δεν έχει λογική να εμφανίζεις εισόδημα φορολογούμενο με 40 – 45 % και μετά να ξαναφορολογείσαι στην κατανάλωση του φορολογημένου εισοδήματος με Φ.Π.Α. 21 % ή/και φόρο πολυτελείας κ.τ.λ. Η φοροδιαφυγή είναι λογικά απολύτως δικαιολογημένη αντίδραση στον παραλογισμό του συστήματος.

Όποιος έχει και δεν φοροδιαφεύγει είναι βλάκας! Αυτό είναι το σημερινό μας σύστημα!

Άρα : Πρέπει να προσεγγισθεί ορθολογικά και δίκαια το πόσο επηρεάζει τη φοροδοτική ικανότητα το κάθε είδος δαπάνης. Χρειαζόμαστε εδώ μια φιλοσοφική προσέγγιση και ένα μοντέλο.

Φιλοσοφική προσέγγιση ορθολογική, που βασικό στόχο θα έχει να είναι πειστική και να γίνει αποδεκτή. Όχι εισπρακτική φιλοσοφία – δεν πείθει, δεν γίνεται αποδεκτή, οδηγεί σε αποδράσεις.

Μοντέλο «όσο γίνεται απλό, αλλά όχι απλούστερο»! Όχι μπακαλική  στον 21ο αιώνα!

Δεν είναι μπακαλική π.χ. το να λες το Χ είναι τεκμήριο από το Α και πάνω ; Τότε δεν παίρνουν όλοι Χ μέχρι το Α ή λαδώνουν ή λένε ψέματα για να βγάλουν το Χ τους μικρότερο του Α. Βάλτε μόνοι σας Χ οποιοδήποτε τεκμήριο σας αφορά.

Και σκεφθείτε ανάλογα όλα εκείνα τα απίστευτης λογικής όρια του φορολογικού μας συστήματος. Π.χ. το 3-% στις δαπάνες : από πού και ως πού ;

 

Υπάρχουν οι ανελαστικές δαπάνες. Η διατροφή, η ένδυση, η στέγαση, η μόρφωση, οι σπουδές, η υγεία, η ασφάλεια κ.τ.λ. Θα πρέπει να γίνονται αποδεκτές μέχρις ενός ορίου ανελαστικότητας : Κατά είδος δαπάνης και ανάλογα με το εισόδημα του φορολογούμενου θα πρέπει να εκτιμάται ένα όριο όπου η δαπάνη γίνεται αποδεκτή ως «βιοτική ανάγκη». Το υπόλοιπο πάνω από αυτό το όριο θα περνάει στις ελαστικές δαπάνες.

Ελαστικές δαπάνες είναι οι πέραν των ανελαστικών δαπάνες του φορολογούμενου, οι οποίες δικαιολογούνται από το εισόδημά του. Αναψυχή, τουρισμός, Ι.Χ. κ.τ.λ. Δεν δικαιούται Ι.Χ. κάποιος που εμφανίζει ένα κάποιο εισόδημα; Δεν δικαιούται ένα ταξιδάκι; Βέβαια, δεν είναι το ίδιο αυτές οι δαπάνες με τις προηγούμενες, αλλά είναι απολύτως λογικό να λαμβάνονται υπ’ όψιν.

Δαπάνες πολυτελείας – γνωστός όρος. Ανάλογα με το εισόδημα δεν δικαιολογούνται – σε κάποιο ποσοστό τους – ακόμη και δαπάνες πολυτελείας; Γιατί όχι; Μήπως δεν έχουν φορολογηθεί αγρίως; Και δεν θα πρέπει να ληφθεί υπ' όψιν στη φορολογία εισοδήματος ότι η δαπάνη πολυτελείας έγινε εδώ και όχι αλλού ;

Δαπάνες αποσβέσεων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι γιατροί. Όταν σου λέει ο μεγαλογιατρός ότι «ξέρεις έφτασα στα σαράντα μου για να γίνω κάποιος» δεν έχει κάποιο δίκιο; Η φοροδοτική του ικανότητα δεν μειώνεται κατά κάτι; Ας το βρούμε αυτό το κάτι και, αν εξακολουθήσει να μην πληρώνει φόρους, τότε τον διαπομπεύουμε.

Δαπάνες αποθεμάτων. Ο γονιός δεν πρέπει να αποταμιεύσει για τα παιδιά του; Δεν έχει μειωμένη φοροδοτική ικανότητα εν όψει αυτής της ανάγκης; Ο αθλητής, που έχει ημερομηνία λήξης στη βασική του δραστηριότητα, δεν πρέπει να μπορεί να αποταμιεύσει; Δεν πρέπει να ληφθεί υπ’ όψιν ότι στο μέλλον δεν θα έχει τα σημερινά εισοδήματα; Με άλλα λόγια, ο γονιός και ο αθλητής δεν δικαιούνται να μην εξαντλήσουν τις τρέχουσες φοροδοτικές δυνάμεις τους;

Κοντολογίς : Όλες οι δαπάνες στην Εφορία! Χωρίς κανένα όριο.  Για ένα δίκαιο συνυπολογισμό της φοροδοτικής ικανότητας.

 

Το μοντέλο θα πρέπει να αποτιμά τη φοροδοτική ικανότητα συνεκτιμώντας ορθολογικά και δίκαια το εισόδημα και τις επί μέρους δαπάνες του φορολογούμενου. Οι ανελαστικές θα αφαιρούνται ολόκληρες, οι ελαστικές με κλιμακούμενο ποσοστό κ.τ.λ. Οι λεπτομέρειες δεν είναι το πρόβλημα, αν αποφασίσουμε να σκεφθούμε ορθολογικά και τίμια.

 

Τρίτον : Ο φόρος.

Ερώτημα : Ο Φ.Π.Α. δεν είναι φόρος επί του εισοδήματος; Αλλάζει κάτι επειδή δεν καταβάλλεται με τη φορολογική δήλωση;

Απάντηση : Προφανώς είναι φόρος επί του εισοδήματος! Προφανώς έχει αναλωθεί μέρος των δυνάμεων του φορολογούμενου κατά την καταβολή του Φ.Π.Α. 

Το ίδιο ισχύει και για οποιονδήποτε άλλο φόρο.  Όταν φορολογείται το εισόδημα δεν θα ήταν καλό να λαμβάνεται υπ' όψιν ότι έχει καταναλωθεί εδώ ή όχι; Αυτό ακριβώς σημαίνει ο συνυπολογισμός των άλλων καταβληθέντων φόρων.

Άρα : Ο φόρος εισοδήματος, που υπολογίζεται ανάλογα με τη φοροδοτική ικανότητα του φορολογούμενου, θα πρέπει να λαμβάνει υπ’ όψιν του όλους τους καταβληθέντες φόρους. Να δούμε μόνο το πώς.

 

Είναι σίγουρο ότι η μεγάλη πλειοψηφία των αναγνωστών αυτού του άρθρου αυτή τη στιγμή κάνει προσωπικούς υπολογισμούς. Τι θα χάσω, τι θα κερδίσω, τι να διεκδικήσω. «Αυτή είναι η Ελλάδα».

Οι υπόλοιποι, ίσως, σκέπτονται τα τεράστια τεχνικά προβλήματα εφαρμογής. Όμως, η λύση είναι απλή και είναι στα χέρια της νέας τεχνολογίας. Δεν πρέπει να αλλάξουμε το φορολογικό μας σύστημα για να θησαυρίσουν κάποιοι!

Χρειάζεται ένα σύστημα σε περιβάλλον διαδικτύου, ένα φιλικό στο χρήστη πρόγραμμα στο site του Υπουργείου Οικονομικών, στο οποίο ο κάθε φορολογούμενος θα μπορεί να εισάγει καθημερινά τα στοιχεία των δαπανών του.

Οι οδηγίες θα είναι άμεσα διαθέσιμες στο «παράθυρο» και θα προσαρμόζονται αυτόματα στα στοιχεία του χρήστη. Δεν είναι από ταινία επιστημονικής φαντασίας, είναι κάτι απλό σήμερα. Μόνο που θέλει να στύψουν κάποιοι το μυαλό τους για να έχουν οι υπόλοιποι στα χέρια τους ένα εύχρηστο εργαλείο.

Σε ένα τέτοιο περιβάλλον κάποια πράγματα γίνονται πολύ απλά. Ενδεικτικά :

 -      Ο χρήστης εισάγει τον Α.Φ.Μ. του εκδότη της απόδειξης και ανασύρεται αυτόματα η επωνυμία του εκδότη από τη βάση δεδομένων του συστήματος. Πόσες επιχειρήσεις – μαϊμού θα μπορούν να συνεχίσουν να κρύβονται;

 -       Ο εντοπισμός του εισπραχθέντος Φ.Π.Α. γίνεται πολύ πιο αξιόπιστα από τα σημερινά μέτρα (ταμειακές μηχανές, διπλότυπα κ.τ.λ.). Αντίρρηση;

 -      Στις συναλλαγές με πιστωτικές ή χρεωστικές κάρτες τα στοιχεία της δαπάνης του φορολογούμενου μπορούν να εισάγονται αυτόματα στην βάση δεδομένων. Είναι δύσκολο;

 -       Στις υπόλοιπες συναλλαγές θα μπορεί ο εκδότης της απόδειξης να εισάγει τα στοιχεία της δαπάνης στη βάση δεδομένων, αν το θέλει ο φορολογούμενος. Απίθανο; Μήπως ο σεβασμός στο περιβάλλον "πούλαγε" πάντα; Γιατί να μην αρχίσει να πουλάει και η "εξυπηρέτηση του φορολογούμενου";

 -      Τα στοιχεία μισθοδοσίας μπορούν να εισάγονται από τον εργοδότη, χωρίς βεβαιώσεις και λοιπά άχρηστα. Το ίδιο και οι συντάξεις. Είναι δύσκολο;

Οι καλοπροαίρετοι ας συγκρίνουν τα ανωτέρω με τα φαινόμενα που αναμένονται στις μεθεπόμενες φορολογικές δηλώσεις (αν προχωρήσουν ως έχουν τα μέτρα για τις αποδείξεις) : σακιά αποδείξεων μη επιδεχομένων έλεγχο, ουρές στους λογιστές άνευ αποδείξεων. Σύστημα θνησιγενές.

 

Φυσικά είναι λογικό να αναμένονται «προοδευτικές» αντιδράσεις στην ανωτέρω πρόταση, στο επίπεδο «προστασία προσωπικής ζωής» κ.τ.λ. Αλλά, αλήθεια, τι ακριβώς να προστατευθεί, τώρα που πια όλα είναι γνωστά; Πιστωτικές κάρτες και internet «ξέρουν και τι βρακί φοράμε»! Ναι ή όχι;

Εξ άλλου η απαιτούμενη βάση δεδομένων του Υπουργείου Οικονομικών μπορεί τεχνικά να προστατευθεί. Αν τα υπόλοιπα μας κάνουν, αυτό δεν θα είναι πρόβλημα!

Και κάτι τελευταίο : Τι θα γίνει – θα ρωτήσει κάποιος – με αυτούς που δεν έχουν πρόσβαση στο internet, για να εισάγουν τα στοιχεία που δεν έχουν ήδη εισαχθεί; Απάντηση : Ας πάρει η νέα γενιά το μέλλον στα χέρια της! Ο φορολογούμενος ας βρει βοήθεια από τα παιδιά του, τα εγγόνια του, τα ανήψια του, τα γειτονόπουλα – όποιον βρει! Δύσκολο;

Σχόλια

17/04 00:33  oberon
Και σκεφθείτε και κάτι άμεσο :

Τί θα γινόταν αν στο θέμα των αποσβέσεων που θέτω έβγαινε τ-ώ-ρ-α μία διάταξη που να λέει : όποιος αγοράζει τώρα ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου δαπανώντας νόμιμο εισόδημα φορολογείται Χ% φέτος και το υπόλοιπο όταν το ρευστοποιήσει. Και οι τόκοι να τρέχουν και να φορολογούνται.

Ας βρουμε το Χ τ-ώ-ρ-α και να δούμε που θα είναι τα spreads τη Δευτέρα.


17/04 00:39  oberon
Παρακαλώ δείτε και το χθεσινό "trailer".
17/04 02:08  gerodimos
Τέρμα τα αστεία o oberon.
17/04 02:13  oberon
Ευχαριστώ. Καλή αρχή!
17/04 02:57  gerodimos
Καλή νέα-αρχή φίλε μου!
17/04 09:01  jerri
Καλημέρα φίλε
Σχετικά με την τελευταία παράγραφο είναι προφανές ότι η δαπάνη για εκμάθηση και χρήση internet θα πρέπει να είναι και επιδοτούμενη και να θεωρείται και ανελαστική εκπιπτόμενη πλήρως ώστε να ανθαρυνθεί η συμμετοχή (απαξιώνοντας βέβαια το λογιστικό επάγγελμα)...
Πολύ καλή η σκέψη σου φίλε και μπορεί κάλλιστα να αναπτυχθεί...
17/04 09:07  Λουκρητια
Σωστες προτασεις,σε γενικες γραμμες.Κι ας μην εισαι οικονομολογος.Και γενναται το ερωτημα:Τοσους μηνες το "κυφορουσαν" το φορολογικο νομοσχεδιο,με ποιο κεφαλι σκεφτονταν και εβγαλαν το εκτρωμα?Με το αμυαλο?
17/04 09:22  oberon
Καλημέρα καρντάση μου.
Καταγράφεσαι ως ο πρώτος που κατέθεσε εποικοδομητική πρόταση.

Και σωστό αυτό που λες για το λογιστικό επάγγελμα. Αλλά, φίλε μου, οι λογιστές έχουν μάθει κ-α-ι πώς να αυγαταίνουν τα κέρδη μιας επιχείρισης. Ενώ αυτή τη στιγμή ασχολούνται με το πως να τα μετράνε και - κυρίως - πώς να τα κρύβουν.

Σε πόσους έστειλες το link;
17/04 09:26  jerri
Κάτσε βρε βιαστικέ, ακόμη μόλις το διάβασα και άρχισε η δημόσια διαβούλευση...
Να είσαι σίγουρος θα το διαβάσουν πολλοί...
17/04 09:30  oberon
Λου καλημέρα.

Αν, όπως λες είναι σωστές, ας τις πάρουν οι οικονομολόγοι να τις κάνουν νόμο. Το "επί της αρχής" να κλείσουμε εμείς.

Διαφωνώ με το timing του ερωτήματος. Άφησέ το να το λύσει ο ιστορικός του μέλλοντος. Δεν έχουμε χρόνο για ξεκαθαρίσματα λογαριασμών.
Αν πουν "δεν το είχαμε σκεφθεί", θα λένε αλήθεια και θα είναι αθώοι.
Αν συνεχίσουν το βιολί τους ...
17/04 09:32  oberon
"Απ' το στόμα σου και στου θεού το αυτί", φίλε jerri.
17/04 11:53  expert
Πολύ σωστά όλα..
Όμως δεν απαντάς σε κάτι βασικό..
Πως θα πειστεί ένα ολόκληρο σύστημα και ένας ολόκληρος λαός να δει την κατάσταση ορθολογικά σε εύλογο χρονικό διάστημα!
Οι ορθολογικές και σωστές προτάσεις σου θα έχουν επιτυχία μόνο αν υπάρχει ισχυρή πολιτική βούληση και κυρίως θέληση από τον πολίτη να αποβάλλει νοοτροπίες και πρακτικές δεκαετιών.
Δυστυχώς αμφιβάλλω...
17/04 13:07  oberon
expert,
Ευχαριστώ ιδιαίτερα για το σχόλιο.

Κατ' αρχήν θέλω να πιστεύω ότι το "πολύ σωστά όλα" δεν το λες επί τροχάδην.

Ρωτάς πώς θα πεισθούν. Οι άλλοι.
Να δούμε πρώτα αν έχεις πεισθεί εσύ : Θα πλήρωνες τους φόρους σου με ένα τέτοιο σύστημα;
Αν δεν απαντάς ούτε εσύ ΝΑΙ, τότε εγώ δ-ε-ν αμφιβάλλω. Είμαι σίγουρος ότι θα παραμείνουμε στην μπακαλική.

Κατά τα άλλα σου ζητώ να ρίξεις μια ματιά και στο "trailer" της 16/4. Αισθάνομαι ότι έχω δώσει την απάντησή μου στο "βασικό" που δικαίως επισημαίνεις.

Κατά τα άλλα στο χωριό του κολλητού μου λένε "η ζόρη βγάνει λάδι".
Ίσως, δεν πρέπει να αμφιβάλλεις τόσο ούτε για την πολιτική βούληση των άλλων, ούτε για τη δική μας, ούτε για τη δική σου...
17/04 13:10  oberon
Και, αν το expert αναφέρεται σε οικονομικά, θα ήθελα πολύ τη γνώμη σου για το πρώτο σχόλιό μου (00:33).
19/04 02:13  expert
oberon άργησα κάπως να απαντήσω αλλά ορίστε η απάντηση μου. Αρχίζω αντίστροφα..
1) Το expert είναι περισσότερο αυτοσαρκασμός.. αυτό φυσικά δεν σημαίνει ότι δεν γνωρίζω και κάποια πράγματα..
2) Διευκρινίζω: Για την δική μου πολιτική βούληση δεν αμφιβάλλω.. Αμφιβάλλω όμως έντονα για την συλλογική βούληση της κοινωνίας μας να αλλάξει, καθότι υπάρχουν ισχυροί συστημικοί παράγοντες που δρούν κατασταλτικά στην "βούληση της κοινωνίας μας για ορθολογικές και ηθικές αλλαγές".
Πάντως προσωπικά δεν θα είχα πρόβλημα να πληρώσω του φόρους όπως προτείνεις..
3) Όσον αφορά το σχόλιο σου στις 00:33, αν και δεν είμαι "expert" στα οικονομικά, δεν μου φαίνεται αποτελεσματική η ιδέα διότι όσο και να ανακατεύεις την σούπα (παίρνοντας λεφτά από την εσωτερική αγορά μέσω φορολογίας ή με τη λύση που αναφέρεις) αποτελέσματα θετικά για την οικονομία θα υπάρχουν μόνο αν έρθουν πραγματικά λεφτά από έξω (παραγωγή με εξαγωγές, τουρισμός κλπ). Βραχυπρόθεμα είναι μια ενδιαφέρουσα άποψη (που θα έριχνε ίσως τα spread, όπως ίσως και ο χαμηλότοκος δανεισμός από to ΔΝΤ) αλλά μάλλον χωρίς μακροπρόθεσμο όφελος.. ενέργεια εκ του μηδενός ΔΕΝ παράγεται!
19/04 08:59  oberon
expert

O αυτοσαρκασμός είναι μεγάλο πράγμα.
"αυτό φυσικά δεν σημαίνει ότι δεν γνωρίζω και κάποια πράγματα...". Φαίνεται σαφώς.
"Για την δική μου πολιτική βούληση δεν αμφιβάλλω..". Ούτε και εγώ για τη δική μου και τη δική σου.
"Αμφιβάλλω όμως έντονα για την συλλογική βούληση της κοινωνίας μας να αλλάξει, καθότι υπάρχουν ισχυροί συστημικοί παράγοντες που δρούν κατασταλτικά στην "βούληση της κοινωνίας μας για ορθολογικές και ηθικές αλλαγές"."
Συμφωνούμε απόλυτα. Δεν υπάρχει συλλογική βούληση. Προσθέτω ότι υπάρχει διάθεση για αλλαγές, με αποχρώσεις χαοτικής μορφής ως προς τους στόχους και το περιεχόμενό τους. Δες και τη χθεσινή απάντησή μου στον Frapezitis.
"Πάντως προσωπικά δεν θα είχα πρόβλημα να πληρώσω του φόρους όπως προτείνεις...". Μεγάλη κουβέντα. Μπορείς να μου πεις γιατί είσαι ο μόνος που απάντησε σε αυτή την ερώτηση;

19/04 09:17  oberon
expert

Πολύ ενδιαφέρουσες οι απόψεις σου για την πρότασή μου γιατα ομόλογα (00:33). Μία - μία.

"παίρνοντας λεφτά από την εσωτερική αγορά "
Ναι, αλλά :
1. Θα γλυτώσουμε τόκους που σίγουρα βγαίνουν από την εσωτερική αγορά,
2. Τα λεφτά μ-π-ο-ρ-ο-ύ-ν να πάνε σε κρατικές επενδύσεις,
3. Σίγουρα μπορούν να χρησιμεύσουν για την κρατική συμμετοχή στο ΕΣΠΑ.
4. Τους τόκους θα τους παίρνουν νοικοκυραίοι της χώρας μας και όχι γύπες εξωτερικού.
5. Η φορολογική ελάφρυνση νοικοκυραίων θα πάει σε επενδύσεις εδώ;

Άρα - νομίζω - και κάποια λεφτά δεν θα φύγουν, και κάποια θα έλθουν, και - κυρίως - θα μπει επί τέλους ένα κίνητρο απευθυνόμενο σε νοικοκυραίους και όχι άφεσης αμαρτιών σε λαμόγια κάθε μορφής.

Συμφωνώ με τη σούπα. Μόνο που μου φαίνεται νόστιμη ψαρόσουπα με μπακαλιάρο Κορινθιακού, απ' του φίλου μου του Μιχάλη στην Περιάνδρου!


19/04 09:31  oberon
expert

"αλλά μάλλον χωρίς μακροπρόθεσμο όφελος.."

Γιατί αλήθεια;
1. Συμφωνώ ότι "μακροπρόθεσμα είμαστε όλοι νεκροί", αλλά λίγο το έχεις να επιζήσουμε από την παρούσα κρίση;
2. Οι απαντήσεις, που σου έδωσα στο προηγούμενο σχόλιό μου, στοιχειοθετούν προβλέψεις βραχυπρόθεσμων επενδύσεων;
3. Τί θα σήμαινε μακροπρόθεσμα να βγει ένα μέτρο ενίσχυσης των ειλικρινώς φορλογουμένων; Αυτό δεν προτείνω;
4. Τί θα σήμαινε μακροπρόθεσμα για την οικονομία της χώρας η ενίσχυση της αποταμίευσης;
5. Τί θα σήμαινε μακροπρόθεσμα για τη χώρα το να αρχίσει να βρίσκει μόνη της τις λύσεις στα προβλήματά της, αντί να ζητάει επισήμως να της επιβληθούν ξενόφερτα μέτρα;

19/04 09:39  oberon
expert,

"ενέργεια εκ του μηδενός ΔΕΝ παράγεται!"

Μ-η-ν είσαι τόσο σίγουρος!
Δεν είναι μηδέν μία ιδέα!

Κάπως έτσι την πάτησε και ο Μαρξ! Δεν βρέθηκε κανείς να του μιλήσει για το management!
Και έμεινε ο καημένος να πιστεύει - ουσιαστικά - ότι ένας εργάτης παράγει μόνο ανάλογα με την προσπάθειά του, ανεξάρτητα του ποιός τον μανατζάρει! Think about it!
19/04 09:42  oberon
expert,

Τα spreads είναι στο 418. Θα προλάβουμε ή μήπως ετοιμάζουμε colpo grosso τώρα που κρύβουμε άσσο στο μανίκι;
19/04 10:51  oberon
Απάντηση του κ. Βασίλη Βιλιάρδου σε αίτημά μου για παροχή γνώμης επί του θέματος.

18/04 10:44 Βασίλης Βιλιάρδος
Oberon: Οι σκέψεις σας, σε σχέση με την «έντιμη» φορολόγηση, είναι λογικές, αναλυτικές και απόλυτα εφικτές. Έχω την άποψη όμως ότι δεν είναι άγνωστες σε αυτούς που νομοθετούν, αφού όλοι μας διαθέτουμε την κοινή λογική, αλλά απλά ασύμφορες. Προφανώς, όπως σε πολλά πράγματα, έτσι και εδώ υπερισχύουν οι σκοπιμότητες, οι οποίες ερμηνεύονται από εμάς εσφαλμένα. Ίσως σας ενδιαφέρει το http://www.youtube.com/watch?v=rcQiQw1_-o0

19/04 11:03  oberon
κ. Βιλιάρδο,

Σας ευχαριστώ ιδιαίτερα για την υπεύθυνη απάντησή σας και για την τιμή που μου κάνατε να μου απαντήσετε.

Alea iacta est.
Το σχόλιό σας
Για να σχολιάσετε το άρθρο πρέπει να κάνετε Login στο Capital.gr
Αξιολογήστε το άρθρο
6 ψήφοι

 Εκτύπωση
 Αποστολή με e-mail

Σχετικά με το blog
Σκέψεις, αναλύσεις, προτάσεις και - κυρίως - δράση με εποικοδομητική διάθεση
Αναζήτηση
Προηγούμενα Άρθρα
Τελευταίες δημοσιεύσεις