Δρόμοι του πουθενά
Κώστας Τζαναβάρας
Λίγα λόγια για εμένα
Oberon, chief των ξωτικών
(διαβάστε περισσότερα)
Θέσεις


Καλός ή ραγιάς ;
822 αναγνώστες
Τρίτη, 14 Ιουνίου 2011
22:05

 

 

Είχα αυτές τις μέρες έναν ακόμα «Ομηρικό καβγά» στο Facebook στον τοίχο ενός fb-φίλου που δεν γνωρίζω παρά μόνο από μερικές τέτοιες συζητήσεις.

Η πλήρης συζήτηση είναι στο http://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=126248434124934&id=1345773677&notif_t=like#!/permalink.php?story_fbid=116109518477893&id=1282952982&notif_t=share_reply

 

Έχω την αίσθηση μάλιστα ότι οι μέχρι τώρα επαφές μας με το φίλο «τοιχοδεσπότη» ήταν σαφώς θετικές. Θα έλεγα μάλιστα ότι με έχει τιμήσει με ουκ ολίγα like.

Ίσως απλώς ήταν η πρώτη φορά που οι απόψεις μου ήταν ευθέως αντίθετες με τις απόψεις του, ενώ μέχρι τώρα έδιναν μόνο κάποιες προεκτάσεις στους εμφανιζόμενους προβληματισμούς.

 

Το θέμα της ανάρτησης είχε αφορμή ένα αγγλόφωνο video :

 

 

Ο Στέργιος Ιάσων Κουμπατής το εισήγαγε ως εξής :

 

Το λοιπόν... όλοι γνωρίζουμε ποιο είναι το καλό… το σωστό… το ηθικό…
Όμως... μόνο κάποιοι το πράττουν…
Γιατί λοιπόν κάποιοι… και όχι όλοι;

(από Σοφία Ζήνδρου)

 

Ως εδώ 58 like. Καμία αμφιβολία για το ποιό ακριβώς είναι το καλό, το σωστό, το ηθικό.

 

Στο πρώτο του σχόλιο ο Στέργιος παρέθεσε ένα περιστατικό που αναφέρει ο Πλούταρχος :

Σε κάποια από τις Ολυμπιάδες προσήλθε στο Στάδιο της Ολυμπίας ένας γέροντας για να παρακολουθήσει τους Αγώνες... Για αρκετή ώρα αναζητούσε μία θέση για να καθίσει… μάταια όμως... καθώς το μόνο που ελάμβανε ήταν βρισιές και σκωπτικά σχόλια… Αλλά… μόλις πλησίασε το μέρος όπου κάθονταν οι Σπαρτιάτες… νεαροί και άνδρες αμέσως σηκώθηκαν από σεβασμό και του προσέφεραν την θέση τους... Οι υπόλοιποι Έλληνες που βρίσκονταν εκεί επαίνεσαν και χειροκρότησαν με ενθουσιασμό τους Σπαρτιάτες… Και τότε ο γέροντας με δάκρυα στα μάτια είπε:

«…Όλοι λοιπόν οι Έλληνες γνωρίζουν ποιο είναι το καλό… Μόνον οι Σπαρτιάτες όμως το πράττουν…»

Αυτό το σχόλιο πήρε 13 like.

Ένα πρώτο ενδιαφέρον σχόλιο, με 3 like, αφορούσε τους Σπαρτιάτες :

ΕΛ ληνις Και εμείς οι "μόνοι" είμαστε τελικά λίγοι. . . .

Η άμεση και επιδοκιμαστική απάντηση του τοιχοδεσπότη πήρε 8 like

Στέργιος Ιάσων Κουμπατής καλημέρα Ελ ληνίς !!!
κι όμως με την καθημερινή και συνειδητή επιμονή προς το ορθόν, αν όχι το ιδανικό, ίσως δεν αλλάζουμε τον κόσμο μα σίγουρα μεταβάλλουμε ένα τμήμα του... εμάς τους ίδιους, τουλάχιστον...

Ο διάλογος έκλεισε, συγκαταβατικά πάντα, με άλλα 4 like.

ΕΛ ληνις Οπως τα λες είναι καλέ μου Στέργιε, τουλάχιστον να διατηρήσουμε κάποια ιδανικά για να στεκόμαστε όρθιοι!

Ήταν ακόμη Κυριακή στις 1:13 μ.μ. και χρειάσθηκε να ξημερώσει Δευτέρα [8:35 π.μ] για να αρχίσει να παίρνει φωτιά η συζήτηση :

Kostas Tzanavaras

Φυσικά Στέργιε το φιλμάκι ήταν στημένο - μην έχεις καμία αμφιβολία. Και βέβαια εκχυδαΐζει αγρίως το θέμα "τί είναι καλό, σωστό, ηθικό". Είναι καλό, σωστό και ηθικό να σκύβεις να μαζέψεις τη μπουκάλα που πέταξε ένας άθλιος ή μήπως π.χ. να την πας στην αστυνομία να βρει ποιος είναι από τα δακτυλικά αποτυπώματα και να τον ... χειροκροτήσουμε όλοι ; Πολύ φοβάμαι ότι η δεύτερη εκδοχή [και οποιαδήποτε αυτής της λογικής] δεν θα γίνουν φιλμάκια - τουλάχιστον από τους ίδιους !

Και

Kostas Tzanavaras Για μένα είναι ντροπή Στέργιε να είναι αυτό που γράφεις για τους Σπαρτιάτες κάτω από αυτή τη στημένη αθλιότητα ! Σκέψου το !

Ο τοιχοδεσπότης, μερικές ώρες αργότερα, απάντησε – όχι και τόσο Λακωνικά :

Στέργιος Ιάσων Κουμπατής

καλή σου μέρα Κώστα... σέβομαι την άποψή σου, μα δεν την συμμερίζομαι... δεν πρόκειται για ζήτημα τάξης και αστυνόμευσης, αλλά είναι θέμα αντίληψης ηθικής και συνειδητής επιλογής του καθενός μας...
σχεδόν σε τίποτε δεν έχω προτείνει ποτέ, εκτός από την προστασία των αδυνάμων, ως λύση την αυστηρότερη αστυνόμευση αλλά προτιμώ την παιδεία, την πειθώ και τη συνειδητότητα...
το θέμα δεν είναι τι θα κάνει κάποιος κάτω από επίβλεψη ή υπό την απειλή κάποιου προστίμου, αλλά αν θα νιώσει ως προέκταση του ζωντανού οργανισμού του ίδιου του εαυτού του, το περιβάλλον γύρω του
αν κάνεις μια βόλτα στις όχθες ενός ποταμού που διατρέχει κατοικημένη περιοχή θα διαπιστώσεις ότι ακριβώς εκεί που είναι κανείς μόνος με τον εαυτό του και τη φύση εκεί ο καθένας συμπεριφέρεται σύμφωνα με αυτό που είναι μέσα του...

πριν λίγες εβδομάδες ο γιος μου πήγε μαζί με έναν αθλητικό σύλλογο και μια οικολογική ομάδα στο δέλτα του Αξιού για να καθαρίσουν, όσο ήταν δυνατόν μέσα σε μια μέρα, το χώρο... εκεί καταλήγουν τα αποτελέσματα των αυθόρμητων ηθικών επιλογών μας προς το περιβάλλον και των ανήθικων συμπεριφορών μας...

προσωπικά μου είναι αδιάφορο εάν το βιντεάκι είναι στημένο ή όχι, αφού μεταφέρει το σωστό , κατ΄εμέ, μήνυμα να πράττεις μόνος σου και χωρίς καμία πίεση εξωτερική αυτό που γνωρίζεις ότι είναι σωστό, χωρίς να περιμένεις απολαβή για την πράξη σου...

δεν με ενδιαφέρει επίσης εάν είναι στημένο βιντεάκι, ίσως επειδή έχω κάνει πολλές φορές την κίνηση αυτή που κάνει η κοπελιά στο βίντεο, με πλαστικά μπουκάλια σε παραλίες λουομένων όπου καθώς πηγαίνω να αφήσω στα απορρίμματα τη δική μου σακούλα με πλαστικά κλπ, μαζεύω από ένα γύρω και ότι μπορώ ακόμη να χωρέσω μέσα, όπως περιτυλίγματα παγωτών, πακέτα τσιγάρων, αναψυκτικά κλπ....

επίσης μου είναι εντελώς αδιάφορο εάν είναι παράνομη πράξη η ρύπανση ,από μεμονωμένους πολίτες, αλλά με αφορά όταν κάποιος λειτουργεί ανήθικα...
Δείτε περισσότερα

Πήρε 4 like και άλλα 2 στη συμπλήρωση μερικά λεπτά αργότερα.

Στέργιος Ιάσων Κουμπατής ‎.... μου διέφυγε να σου πω, ότι όσες φορές έχω μαζέψει απορρίμματα συνλουομένων, ποτέ δεν είχα την αίσθηση ότι το πρόσεξε κάποιος...
συνήθως περνά απαρατήρητο σαν κίνηση... δοκίμασέ το και πες μου...

Η απάντηση του … ταράκτορος, κάπου μία ώρα αργότερα, ήταν διαλλακτική – τολμώ να πώ :

Kostas Tzanavaras Στέργιε μάλλον σε μπέρδεψε [παρά το "π.χ."] η παρέμβαση της αστυνομίας. Βελτιωμένη πρόταση : να βρίσκουμε όπως μπορούμε αυτόν που πετάει μπουκάλι κάτω και να τον χειροκροτάμε ! Πώς σου φαίνεται ; [Αν μπορείς, απάντησε μόνο σε αυτό που σε ρωτάω - τα υπόλοιπα τα είπες]

Η πρόταση πήρε 1 like και κάπου 45 λεπτά αργότερα άνοιξε κάποια ανταλλαγή απόψεων :

Alexandros Laskaridis δικαιως επιβραβευθηκε η κοπελα διοτι το μαζεμα των σκουπιδιων απαιτει συνειδηση η οποια βεβαιως απουσιαζει οταν δεν υπαρχει παιδεια κ σεβασμος..και αυτα διδασκονται απο το σπιτι απο την οικογενεια...και αυτο που λεει ο φιλος ο κωστας παραπανω ειναι πολυ καλο...να βρισκουμε αυτον που πεταει μπουκαλι κ να τον χειροκροταμε...ισως ειναι πιο αποτελεσματικο απο το να του βαζουμε χερι...

Μερικά λεπτά αργότερα [είχε μεσημεριάσει πιά] μια ακόμη συγκατάβαση από τον ίδιο :

Alexandros Laskaridis βεβαιως το φιλμακι ηταν στημενο αλλα περναει το μηνυμα...

Ο τοιχοδεσπότης, μοναδικός με like στα δύο προηγούμενα σχόλια, επανήλθε αμέσως μετά :

Στέργιος Ιάσων Κουμπατής

Κώστα μου αυτό που δεν καταλαβαίνω είναι γιατί να συζητάμε πολύπλοκα για τα αυτονόητα... δεν νιώθω μπερδεμένος...

απαντώ όπως θεωρώ καλύτερα μέσα από την ευκαιρία που μου δίνεις..
είπες "... Για μένα είναι ντροπή Στέργιε να είναι αυτό που γράφεις για τους Σπαρτιάτες κάτω από αυτή τη στημένη αθλιότητα ! Σκέψου το !.." και επειδή είχα ήδη σκεφτεί αν συνάδει, πριν το αναρτήσω αναρωτιέμαι τι σε μπερδεύει στην παρουσίασή μου και τι σκέψεις περνούν από το μυαλό σου, πίσω από αυτά που γράφεις...

αν θέλεις κάνε τον κόπο να δεις το βιντεάκι με την άποψη του Ράμφου και νομίζω θα καταλάβεις τι εννοώ, ειδικά μετά το 4:35΄και ειδικότερα μετά το 6:40΄... και αν δεν έχεις τον χρόνο να το παρακολουθήσεις τότε πήγαινε κατευθείαν στο 7:07΄... όπου αναφέρεται για τον πολιτισμό του ατόμου ο οποίος ζει μέσα στο μικροκλίμα του εαυτού του και της οικογένειάς του και δεν είναι διατεθειμένος να σκεφτεί ως πολίτης το ευρύτερο πρόβλημα.... από τη στιγμή λοιπόν που το ευρύτερο πρόβλημα , η ευθύνη του πολίτη, δεν υφίσταται γίνεται καταστροφή, διότι αποκτά , χωρίς να το θέλει μια μηδενιστική διάσταση, δυναμική και πρακτική όπου λειτουργεί με αυτόν τον τρόπο... διότι ο άνθρωπος με την εσωτερική αταξία μέσα του, δεν βρίσκει ησυχία εάν δεν την αναπαραγάγει γύρω του, με κάθε τρόπο...

έχει λοιπόν να κάνει με τη σχέση που έχουμε με τον εαυτό μας και κάποια στιγμή θα πρέπει να σταματήσουμε να εταιροπροσδιοριζόμαστε κοιτώντας συνεχώς τον απέναντι για να μετρηθούμε....

" Σε οποιαδήποτε συζήτηση επιχειρηθεί, ζώσα ή διά σχολίων, παρατηρώ ένα σχεδόν επιδημικό φαινόμενο: Πάντα το ίδιο λάθος! Την λανθασμένη χρήση του "εμείς"! Ένα "εμείς" αυτο-ενοχοποιητικό, καθηλωτικό, αφασικό, ραγιάδικο!

Η δική μου, λοιπόν σύντομη θέση και άποψη είναι η εξής: Αν εννοείς εμένα, διαχωρίζω την θέση μου, αν εννοείς εσένα, τοποθετήσου..."

http://www.youtube.com/watch?v=RGnKC09ymYs ...

ΡΑΜΦΟΣ, 'Το αδιανόητο τίποτα' 3, Ο Έλληνας δεν έχει ενδιαφέρον ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑΣ....

Μία απλή παρατήρηση : αφού έκανε κλικ στα δύο προηγούμενα σχόλια, στα οποία υπήρχε κάποια σύγκλιση απόψεων, γιατί δεν βρήκε δυο λόγια ;

Ένα τέταρτο αργότερα νέο … μακροσκελές σχόλιο, χωρίς like :

Kostas Tzanavaras Επαναλαμβάνω : "Βελτιωμένη πρόταση : να βρίσκουμε όπως μπορούμε αυτόν που πετάει μπουκάλι κάτω και να τον χειροκροτάμε ! Πώς σου φαίνεται ;"

Εκεί πια αρχίζει να φουντώνει η συζήτηση :

Alexandros Laskaridis πολυ καλα τα λεει ο Ραμφος...''δεν ειμαστε ικανοι να διαχειριστουμε τον εαυτο μας...δεν εχουμε αυτογνωσια''..αν αποκτησουμε θα πεσουν και τα σπρεντς...σιγουρα δεν μπορουμε να αλλαξουμε τον κοσμο...ισως ενα τμημα του..αλλα σιγουρα μπορουμε να αλλαξουμε..να βελτιωσουμε τον εαυτο μας...Στεργιε Ευγε...

Ο τοιχοδεσπότης πια βάζει μια νέα διάσταση στο θέμα :

Στέργιος Ιάσων Κουμπατής δεν με αφορά η πρόταση που θέτεις Κώστα μου, όχι μόνο επειδή είναι απλά ρητορική έως ουτοπική, αλλά διότι εστιάζεται στην μέθοδο που θα ασκηθεί για να αλλάξουμε τους άλλους γύρω μας και όχι τον εαυτό μας..

Η … απογευματινή πια απάντησή μου οριστικοποιεί το χάσμα :

Kostas Tzanavaras Υποθέτω ότι τίποτα δεν θα μπορούσε να σε πείσει ότι δεν είναι ούτε ρητορική ούτε ουτοπική. Ίσως γιατί δεν έχουμε την ίδια άποψη για την έννοια της λέξης ραγιάς.

Λίγο αργότερα η συζήτηση αποκτά τη διάσταση της νοικοκυροσύνης και απορρίπτονται [με 2 like] τα … πρόστιμα, παρ’ ότι ουδείς τα πρότεινε :

Ελενη Προεστου Στεργιε θαθελα να προσθεσω οτι η νοικοκυροσυνη και η ταξη ξεκινα απο εμας τους ιδιους! απο την αγωγη μας! απο το σπιτι μας! Χιλια προστιμα να επιβληθουν ολο και καποιος αναρχος...θα κανει την λαδια του! χρειαζεται παιδεια ,γιατι αυστηροτητα και νομος χωρις παιδεια δεν φερνει αποτελεσματα! την καλησπερα μου !

Ο τοιχοδεσπότης απορρίπτει [με 3 like] στη συνέχεια και τους «απαγορευτικούς νόμους» …

Στέργιος Ιάσων Κουμπατής με βρίσκεις απόλυτα σύμφωνο Ελένη... μόνο η παιδεία κτίζει την αυτογνωσία και αυξάνει και την αυτοεκτίμηση... όχι οι απαγορευτικοί νόμοι... καλησπέρα ! ! !ι

Είχε πια βραδιάσει, οπότε χρειαζόταν πια ένα μουσικό χρώμα :

Kostas Tzanavaras http://www.youtube.com/watch?v=wBu7tqvxLcA

Μια νέα παρουσία δίνει μερικές απλές σκέψεις σε διαδοχικά σχόλια :

Marili Giannisi Γιατι δεν εχουμε εναν εαυτο..αυτον που "ταιζουμε"αυτος οδηγει την ζωη μας..Χαιρετω την παρεα!

Marili Giannisi Αδιαφορια..η παθηση της εποχης μας.

 

Αν θέλει κάποιος να πιάσει σοβαρά το θέμα, θα πρότεινα συνοπτικά κάποια ερωτήματα, και ας δώσει ο καθένας την απάντηση στον εαυτό του :

 

1

Γιατί οι Σπαρτιάτες σηκώθηκαν, ενώ οι υπόλοιποι Έλληνες όχι ; Είναι τόσο ασήμαντο ;

2

Είναι ίδιο πράγμα να σηκώνεσαι για να δώσεις τη θέση σου να καθίσει ένας γέρος και το να σκύβεις να μαζέψεις ένα σκουπίδι που πέταξε ένας ανάγωγος ; Μήπως υπάρχει κάποια σημαντική διαφορά ;

3

Τι κοινό μπορεί να έχει το χειροκρότημα των «πλην Λακεδαιμονίων», που αναγνώριζαν ουσιαστικά το σφάλμα τους, με το στημένο σκηνικό ενός κοινού που απλώς επιδοκιμάζει ;

4

Έχει σημασία ποιος έστησε το σκηνικό στο φιλμάκι ή ζούμε σε εποχή αθώων επιστημονικών πειραμάτων ;

5

Στη σημερινή κοινωνία φθάνει να μαζεύουμε πρόθυμα τα σκουπίδια των αθλίων για να συνετισθούν κάποτε, με τη συμβολή και του επαινετικού χειροκροτήματος στους πρόθυμους, ή μήπως κάτι τέτοιο δεν έχει και πολύ καλές προοπτικές ;

Ή, ακόμα χειρότερα, όσο περισσότεροι θα μαζεύουν πρόθυμα τα σκουπίδια, τόσο περισσότερα θα πετάνε κάποιοι άθλιοι ;

6

Εν τέλει η σημερινή κοινωνία έχει σκοπό τον συνετισμό των αθλίων ή η ασυλία που απολαμβάνουν δικαιωματικά φθάνει μέχρι το να θεωρούμε ακόμα και το να τους χειροκροτήσουμε αδύνατον ;

7

Είναι η αδιαφορία η βασική πάθηση της εποχής μας ή μήπως υπάρχει κάτι πιο βαθύ που κάνει τους «αδιάφορους» να κάθονται να «τις τρώνε» και να το βαφτίζουν όπως επιτάσσουν αυτοί που τους «τις ρίχνουν» ;

 

 

Όσον αφορά την ίδια τη συζήτηση και τα συμπεράσματα που θα μπορούσε να βγάλει κάποιος που τυχόν ενδιαφέρεται για την πρόοδο της σκέψης και της κουλτούρας μας στο διάλογο, παραθέτω πάλι κάποια ανοικτά ερωτήματα :

 

1

Ενδιαφέρει η διαφορετική άποψη ή είναι αβάσταχτη πια η ανάγκη συμφωνίας στη μία άποψη που μας πλασάρουν «επιστημονικώ των τρόπω» ;

2

Όταν στην αρχική πρότασή μου ενοχλεί - πολύ λογικά ! - η παρέμβαση της αστυνομίας, γιατί η βελτιωμένη πρόταση χωρίς αστυνομία εξακολουθεί να ενοχλεί ;

3

Γιατί η πρόταση να μαζεύουμε πρόθυμα τα σκουπίδια των άλλων δεν είναι ρητορική και ουτοπική, ενώ η πρόταση  να χειροκροτούμε όσους άθλιους εντοπίζουμε είναι τόσο προφανώς ρητορική και ουτοπική ;

4

Όταν κάποιος απαντά με ένα ολόκληρο κατεβατό σε μία απλή πρόταση τριών σειρών, τι δείχνει ;

5

Όταν κάποιος δεν απαντά ευθέως σε μία ευθεία ερώτηση είναι γιατί δεν είναι κατανοητή η ερώτηση ή γιατί αρνείται να αποδεχθεί το λάθος που θα παραδεχόταν, αν απαντούσε ευθέως ;

6

Όταν κάποιος αποδέχεται [με κλικ σε τρίτον] ένα επιχείρημα του συνομιλητή του, γιατί δεν το μνημονεύει ρητά ; Είναι τόσο δευτερεύον ή μήπως βλέπει σαν ανταγωνιστή τον συνομιλητή ;

7

Αν ο συνομιλητής φαίνεται επιθετικός, αξίζει κανείς να πετάει στα σκουπίδια τα επιχειρήματά του ή μήπως θα ήταν καλύτερα να αποδεχόταν τα επιχειρήματα και να ανακαλούσε με τρόπο στην τάξη τον … ταράκτορα ;

 

 

Πάνω απ’ όλα, μήπως είναι καιρός να θυμηθούμε κάποια παλιά τραγούδια, της εποχής που ήταν νωπές οι μνήμες του τόσο παράλογου 2ου Παγκόσμιου Πόλεμου ;

 

Π.χ. να μας αρέσουν μόνο τα ευχάριστα ή να ψάχνουμε την αλήθεια ;

 

 

 

Ή μήπως να μαθαίναμε να κουβεντιάζουμε

 

 

Πριν διαπιστώσουμε ότι :

 

και μας πάρει ο διάολος ;

 

Δύσκολο ;

Σχόλια

15/06 08:33  oberon
Η κατάσταση βαίνει σαφώς βελτιούμενη : ένα μονάστερο !
Λίγο το έχεις για αρχή ;
Το σχόλιό σας
Για να σχολιάσετε το άρθρο πρέπει να κάνετε Login στο Capital.gr
Αξιολογήστε το άρθρο
6 ψήφοι

 Εκτύπωση
 Αποστολή με e-mail

Σχετικά με το blog
Σκέψεις, αναλύσεις, προτάσεις και - κυρίως - δράση με εποικοδομητική διάθεση
Αναζήτηση
Προηγούμενα Άρθρα
Τελευταίες δημοσιεύσεις