Δρόμοι του πουθενά
Κώστας Τζαναβάρας
Λίγα λόγια για εμένα
Oberon, chief των ξωτικών
(διαβάστε περισσότερα)
Θέσεις


Web – αριστοδημοκρατία
960 αναγνώστες
Κυριακή, 2 Οκτωβρίου 2011
17:19

Νέα Ελλάδα - turn key solution.

ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ : ΣΥΝΘΕΣΗ

Ε. 17 κοσμογονικές αλλαγές

17. Web – αριστοδημοκρατία

 

Προσπαθώντας κανείς να μιλήσει για τον «θησαυρό», κατά την έννοια που δίνει ο Τζων Μπαρθ στο μυθιστόρημα «Η χίμαιρα», λέγοντας «το κλειδί του θησαυρού είναι ο ίδιος ο θησαυρός», διαπιστώνει ότι η τρέχουσα στρέβλωση καταλήγει στο να μας ενδιαφέρει κυρίως το «κλειδί» και όχι ο «θησαυρός».

 

Όταν τρέχουν αλλόκοτα προβλήματα, υπαρξιακά στην ουσία τους, είναι ίσως παραλογισμός – ή φαίνεται έτσι – να προτάσσει κανείς, και μάλιστα κατά απόλυτη προτεραιότητα, διαδικαστικά θέματα, όπως το πολίτευμα.

 

Η λογική λέει ότι, όταν π.χ. πηγαίνει κανείς σε ένα εστιατόριο, εστιάζει πρώτα στην ποιότητα του φαγητού και μετά στο service, τα σερβίτσια κ.τ.τ. Φυσικά δεν θα φάει ένα φαγητό της αρεσκείας του υπό απαράδεκτες για τα γούστα του συνθήκες, αλλά «μέχρι εκεί».

 

Ή αλλιώς και επί το λαϊκότερο «μαζί με το μεζέ πάει και το πιρούνι» !

 

Προφανώς το θέμα της διαδικασίας συνδέεται με τόσο τραυματικές εμπειρίες ματαιώσεων, ώστε αποκτά αυτή την παράλογη σειρά στις προτεραιότητές μας.

 

 

Κάτι τέτοιο δεν ίσχυε στα ηρωικά χρόνια της Αρχαίας Ελλάδας. Δεν ίσχυσε για αρκετά και στα χρόνια της λεγόμενης κλασσικής Αθήνας, αλλά σύντομα η άμεση Δημοκρατία κατέληξε σε παρωδία δημοκρατίας. Ο Ισοκράτης π.χ. την είχε «στολίσει» από τότε.

 

Το πώς έβλεπε το εθνικό μας έπος το θέμα το εξέθεσα γλαφυρά – ενοχλεί ; – στο πρώτο μου βιβλίο «Ο παππούς του Τηλέμαχου», στο κεφάλαιο «ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ ΖΩΗ !»

 

Αξίζει να προσέξει κανείς κάποια απλά πράγματα στη ζωή των πανάρχαιων προγόνων μας, όπως τελείως φυσιολογικά και αβίαστα παρουσιάζονται στις σελίδες του εθνικού μας έπους.

 

 

Άλλο αξιοπρόσεκτο είναι το φαινόμενο της … ανεκδιήγητης κατάστασης όταν τρώγανε.

 

Το εθνικό μας (αλλά ξεχασμένο) έπος δίνει αναλυτικές περιγραφές των κύριων πιάτων σε κάθε τσιμπούσι που στηνόταν. Τι κρέας ήταν, από πού κράταγε η σκούφια του, τι μέρος έψησαν και πώς – και άλλα τέτοια.

 

Το συμπέρασμα είναι αβίαστα προφανές : μετά τον ύπνο η δεύτερη αξία τους ήταν το καλό φαγητό με καλή παρέα.

 

«Σύντας του φαγιού θεράπεψαν και του πιοτού τον πόθο». Δ-ε-ν χορταίνω αυτή τη φράση του λεβέντη Κρητικού μας. [σημ. αναφέρομαι στη μετάφραση Νίκου Καζαντζάκη] Δείχνει τόσο εκφραστικά την άφατη ικανοποίηση που ένοιωθαν με το καλό φαΐ, το καλό πιοτό και το τραπέζι τίγκα από τύπους που γούσταραν να ζουν ευτυχισμένοι.

 

Τι άλλο μπορεί να σε κάνει να νοιώσεις φίλος και συνάνθρωπος με κάποιον από το να καθίσετε δίπλα – δίπλα, να ξεσκιστείτε στο φαΐ και το πιοτό, και να πείτε ό,τι σας κατέβει για να γελάσετε και να γλεντήσετε ;

 

 

Απάντηση : Με το «σύντας» πιάνεις και λύνεις, με συνοπτικές διαδικασίες, τα τρέχοντα προβλήματα. Από τα σοβαρότερα μέχρι τα πιο μικρά.

 

Διαδικασία ίδια είτε ήταν σύναξη θεών στον Όλυμπο, είτε βασιλικό τραπέζι στο παλάτι των αριστοκρατών Φαιάκων, είτε τραπέζι που τα καθάρματα οι μνηστήρες μπεκροπίναν σε ξένο σπίτι με το νοικοκύρη να λείπει χρόνια.

 

Σύντας και ξεκίναγε η κουβέντα μίλαγαν ένας – ένας για όσο χρειαζόταν. Ούτε «συντομεύετε κύριε συνάδελφε», ούτε γιατί μιλάς όσο και οι άλλοι (οι αρχηγοί ντε!), ούτε «τι είναι αυτά που λες;» - τίποτα από όλα αυτά.

 

Ο καθένας που είχε θέση στο τραπέζι είχε τόσο χρόνο να μιλήσει όσο δικαιολογούσαν αυτά που έλεγε. Τόσο απλό !

 

Το δικαίωμα έκφρασης γνώμης δ-ε-ν είχε εφευρεθεί ακόμη. Για την ακρίβεια δ-ε-ν είχε εφευρεθεί το δικαίωμα να λέει κανείς ό,τι θέλει έχει δεν έχει αξία.

 

Γιατί ο στόχος της κουβέντας ήταν να λυθούν τα προβλήματα και όχι απλά να συζητηθούν.

 

Γιατί το βασικό ήταν να εξασφαλίσουν ότι κ-α-ι την επόμενη φορά θα κάθονταν στο τραπέζι να τρώνε και να πίνουν, με ένα πρόβλημα λιγότερο !

 

Και εξ ίσου βασικό ήταν να τελειώνει η κουβέντα μια ώρα αρχύτερα, γιατί «έχουμε και δουλειές», γιατί «έχουμε και σπίτια» και – κυρίως – γιατί «τι να σου πώ, καλά φάγαμε, καλά ήπιαμε, καλά τα είπαμε, αλλά να ρίχναμε και έναν υπνάκο» !

 

Πώς τελείωνε η συζήτηση : Δημοκρατικά με ψηφοφορία με ανάταση ποδός !

 

Αστειεύομαι. Ο άξιος, όταν το ένοιωθε, έλεγε με δυο λόγια το συμπέρασμα του και οι υπόλοιποι «στο λόγο του συγκλίναν». So simple ! (Τόσο απλό !)

 

«Γεια στο στόμα σου ρε μάγκα», λέγαν από μέσα τους (ή και φωναχτά), «που μας έβγαλες και από τον κόπο». Και βουρ για ύπνο σπίτι του ο καθένας.

 

Και, αν δ-ε-ν συγκλίναν στο λόγο του, θα συγκλίναν στο λόγο κάποιου άλλου, που αργά ή γρήγορα θα γινόταν ο επόμενος άξιος του τραπεζιού.-

 

Για να είμαι ειλικρινής, όταν έγραφα τα ανωτέρω, δεν είχα διαβάσει την Ιλιάδα, όπου η παρουσία στις «συνάξεις» κορυφαίων Αχαιών έκανε τη συζήτηση πιο έντονη, καθώς άλλωστε διεξαγόταν εν καιρώ πολέμου.

 

Το πλέον χαρακτηριστικό που θα επέλεγα να προσθέσω είναι μια μετωπική αντιπαράθεση Αγαμέμνονα – Αχιλλέα, ενώ ήταν ακόμα νωπές οι μνήμες από την ακραία διαμάχη τους.

 

Ο αρχηγός Αγαμέμνονας, κάποια στιγμή, προσχωρεί στην άποψη του Αχιλλέα και αντί οποιουδήποτε επιδοκιμαστικού σχολίου δίνει έμπρακτα τέλος στα «λόγια», υλοποιώντας αυτοβούλως το … «σκάσε και σκάβε !» !!!!! Αδιανόητο για τα σημερινά «ήθη και έθιμα».

 

 

Αυτή είναι η έννοια του διαλόγου ανθρώπων επιπέδου, Ελλήνων στην κυριολεξία και όχι μόνο στην ταμπέλα, ελεύθερων και όχι ασύδοτων.

 

Ελλήνων που αντιλαμβάνονται την αποστροφή ενός μεγάλου μιας ακόμη ηρωικής εποχής μας, του Ρήγα Φεραίου : «Σαν μισιούνται ανάμεσό τους δεν τους πρέπει ελευτεριά !».

 

Κάπως έτσι οποιαδήποτε διαδικασία είναι σε απόλυτη αδυναμία να αναστρέψει κακές προθέσεις. Η φιλοδοξία της διαδικασίας που προτείνεται κατωτέρω είναι να εκθέσει στην κοινή θέα τις κακές προθέσεις και να οδηγήσει σύντομα σε συμμορφώσεις.

 

 

Οι δυνατότητες που προσφέρει το διαδίκτυο για εξυπηρέτηση της διαδικασίας, δίνουν την ευκαιρία για κοσμογονική σύνθεση των προτερημάτων των δύο βασικών ανταγωνιστικών πολιτευμάτων : της αριστοκρατίας και της δημοκρατίας.

 

Ας αφήσουμε τα αντίστοιχα ελαττώματα στην άκρη ! Όποιος έχει χρόνο για πέταμα τα βρίσκει και διαπιστώνει αβίαστα ότι σύντομα θα ξεχασθούν.

 

Το βασικό χαρακτηριστικό της καλώς εννοούμενης αριστοκρατίας είναι η αναζήτηση του αρίστου, είτε ως θέση (απόφαση) είτε ως πρόσωπο (ηγέτης). Γι αυτό ο κύκλος των «ομοτράπεζων» ήταν για λίγους.

 

Το βασικό χαρακτηριστικό της καλώς εννοούμενης δημοκρατίας είναι το δικαίωμα λόγου όλων των πολιτών. Γι αυτό και η χασμωδία. Η δημοκρατία δυσκολεύεται να πείσει τους «χρήστες» της ότι έχουν και υποχρεώσεις !

 

 

Με λίγα λόγια η web-αριστοδημοκρατία έχει στόχο να δώσει σε όλους την κατάλληλη ευκαιρία να πουν τη σωστή κουβέντα τους.

 

Οι κρίσιμες και χρήσιμες δυνατότητες του διαδικτύου είναι :

 

Πρώτον η άνεση χρόνου και τόπου.

Ο διάλογος τρέχει, αλλά όχι αναγκαστικά σε πραγματικό χρόνο. Όποτε βρει διάθεση και χρόνο – εγκαίρως ! – ο καθένας ενημερώνεται και συμμετέχει.

Μπορεί να μπει από οπουδήποτε βρίσκεται, ακόμη και με φορητό τηλέφωνο.

 

Δεύτερον η άνεση χώρου στο διάλογο.

Σαφώς «όλοι οι καλοί χωράνε», καθώς δεν υπάρχει πρόβλημα όγκου ή κόστους δημοσίευσης.

 

Τρίτον η άνεση δόμησης.

Σε κάθε εισήγηση χωράνε παρεμβολές για έκφραση επιδοκιμασίας, διευκρινιστικών ερωτήσεων, σχολίων. Επίσης και αντίστοιχες απαντήσεις και βελτιώσεις του εισηγητή ή άλλων.

 

Τέταρτον η απόλυτη και ανεξίτηλη δημοσιότητα.

Κάθε διατυπούμενη άποψη είναι προσιτή άνετα από τους πάντες και διατηρείται εσαεί, ώστε να χαρακτηρίζει – θετικά ή αρνητικά – τον εκφραστή της. Το «ψάρεμα σε θολά νερά» θα συναντήσει δυσκολίες …

Δεν επιτρέπονται διαγραφές, μόνο ορθές επαναλήψεις ή ανασκευές.

 

Πέμπτον η άνεση αναζήτησης.

Κάθε θέμα είναι άμεσα προσιτό με απλά search engines που διατίθενται ήδη και πιθανόν να χρειασθούν μια μικρή προσαρμογή.

 

Έκτον οι δυνατότητες παρουσίασης με videos, τραγούδια, αποφθέγματα, εικόνες.

 

Έβδομον η αμεσότητα.

 

 

Το σύστημα είναι εμφανώς «αυτοεπιταχυνόμενο» καθώς αναδεικνύει θέσεις και άτομα τελείως αβίαστα. Εξ ίσου αβίαστα κάποιοι θα υποστούν την χλεύη.

 

Άλλο βασικό χαρακτηριστικό είναι ότι πλέον – ή έστω σύντομα – δεν θα χρειάζονται βουλευτές και Βουλή.

 

Σήμερα η επαγγελματική – στην πραγματικότητα – ενασχόληση με τα κοινά και ιδίως η πρεμούρα εξασφάλισης «σταυρού» επανεκλογής, έχουν εμφανώς διαστρέψει τη νομοθετική διαδικασία και έχουν καταστήσει κοινωνικά αποδεκτή [ακόμη ;] την ψήφιση νομοσχεδίων με τυπική συζήτηση και παρουσία βουλευτών μονοψήφιου αριθμού.

 

 

Το σύστημα, από πρακτικής πλευράς θα είναι σε web περιβάλλον και θα αποτελεί σύνθεση και μετεξέλιξη των capitalblogs, των θεματικών συζητήσεων του capital και του facebook.

 

Εννοείται ότι στην τελική φάση διαμόρφωσης μπορούν να χρησιμοποιηθούν και στοιχεία και από άλλα σχετικά fora που δεν έχουν τύχει χρήσης από πλευράς του υποφαινόμενου.

 

 

Πρώτο βήμα του διαλόγου θα πρέπει να είναι η συζήτηση επί της αρχής. Ελεύθερες παρουσιάσεις απόψεων τίθενται σε κοινή θέα, σχολιάζονται, διευκρινίζονται, επιδοκιμάζονται.

 

Ο προσανατολισμός είναι στην επισήμανση του προς επίλυση θέματος, την καταγραφή της υφιστάμενης κατάστασης, την συγκέντρωση χρήσιμων πληροφοριών, και – κυρίως – επεξεργασία ιδεών με δημιουργικό brainstorming.

 

Βασικό δομικό στοιχείο του τρόπου διεξαγωγής του διαλόγου είναι η σεναριακή σκέψη. Κάθε εισήγηση αντιμετωπίζεται κατ’ αρχήν ως αυτοτελές ενδεχόμενο. Επίσης αντιμετωπίζεται θετικά προκειμένου να βελτιωθεί κατά το δυνατόν. Η όποια κριτική στάση θα διατυπώνεται ως ερώτηση ενδιαφέροντος.

 

Αντί δηλαδή να αρχίζει ο καθένας να καταφέρεται κατά των ελαττωμάτων μιας συγκεκριμένης άποψης, ερωτά ευθέως για την σχετική πρόβλεψη του κάθε εισηγητή.

 

Αν γνωρίζει κάποιος καλά μια άποψη, μπορεί και να την κριτικάρει. Το να κριτικάρει κανείς μια θέση που δεν έχει καταλάβει, κρίνοντας από τις εντυπώσεις που ο ίδιος διαμορφώνει, είναι κάτι που χαρακτηρίζει αβίαστα τον «πολιτισμό» μας σήμερα.

 

Περί «κουλτούρας διαλόγου» ο λόγος.

 

 

Μια τέτοια κουλτούρα, είναι ευθέως αντίθετη με βασικά στοιχεία της περίφημης «Πολιτείας» του Πλάτωνα.

 

Κηρύσσεται ωμά  και μάλιστα ως «ιδανική» η «υποταγή» των κατωτέρων αντί της υπεροχής των ανωτέρων. Φαίνονται ταυτόσημα, αλλά δεν είναι.

 

Καταδικάζεται η «πολυπραγμοσύνη» αντί να προβάλλεται ως πρότυπο η σφαιρική αντίληψη και η ευρεία καλλιέργεια δεξιοτήτων.

 

Και άλλα.

 

Καιρός είναι η ανθρωπότητα να στρέψει τα νώτα της σε αυτή την αθλιότητα. Αρκετά υπέφερε εξ αιτίας της επί χιλιετίες, δεν είναι ανάγκη και να καταστραφεί !

 

 

Συνοπτικά οι δομικές προδιαγραφές του συστήματος :

 

Η παρουσίαση εισηγήσεων είτε στη φάση «επί της αρχής» είτε στην κύρια διαδικασία, παρουσιάζεται κατά τα πρότυπα των capitalblogs. Κείμενα, videos, εικόνες, links, μουσική υπόκρουση.

 

Βασική αναβάθμιση η δυνατότητα παράθεσης σχολίων, ερωτήσεων, απαντήσεων κ.λ.π. δίπλα στο κυρίως κείμενο. Η ανάγνωσή τους θα προϋποθέτει αντίστοιχο κλικ του αναγνώστη στην σχετική ένδειξη, ώστε να μη διαταράσσεται εξ αρχής η ανάγνωση της εισήγησης.

 

Οι αναγνώστες, όπως στις «θεματικές συζητήσεις», θα μπορούν να βαθμολογούν επωνύμως και μάλιστα κατά τμήματα ή συγκεκριμένες θέσεις. Γενικολογίες και αφορισμοί τέλος.

 

Από τα χαρακτηριστικά του facebook αξίζει να κρατηθούν κυρίως η παρουσίαση του profile του καθενός, με τη φωτογραφία του άμεσα ορατή, καθώς και η δυνατότητα «μπλοκαρίσματος» ανεπιθυμήτων ή περιορισμού των εχόντων δυνατότητα πρόσβασης.

 

 

Η συζήτηση «κατ’ άρθρον» θα γίνεται επί της «εγκεκριμένης» εισήγησης «επί της αρχής». Επίσης μπορούν να συζητούνται και άλλες κύριες εναλλακτικές εισηγήσεις.

 

Το κύριο, για να είναι αποτελεσματική η διαδικασία, είναι να διαμορφώνεται ολοκληρωμένα κάθε μία [ή η μόνη] πρόταση, με εκτίμηση των δυσχερειών εφαρμογής και των επιπτώσεων, με ευρεία συμμετοχή.

 

 

Το πρόβλημα που δεν είναι εύκολα ορατό είναι το αλλόκοτο ενστικτώδες αίσθημα αντίδρασης στην τελική επίλυση ενός προβλήματος. Δεν είναι καθόλου εύκολο να ζήσει κανείς ευτυχισμένος, όταν του έχει γίνει βίωμα το «ακόμα τούτην άνοιξη …».

 

Διαχρονικά έχουμε προσαρμοσθεί στο «ημιτελές», είναι τελείως αυτονόητα αυταπόδεικτο για όλους [;] ότι στο τέλος οι ελπίδες θα διαψευσθούν.

 

 

Εκείνο που δεν είναι πρόβλημα, ενώ φαίνεται ότι είναι, είναι η διαδικασία λήψης αποφάσεων. Ο κάθε «κολλημένος» στο τρέχον επίπεδο σκέψης ψάχνει τρόπο ψηφοφορίας.

 

Προφανώς είναι πανεύκολο τεχνικά να γίνεται «κάθε τρεις και λίγο» δημοψήφισμα.

 

Όμως υπάρχει σαφώς υπέρτερη προοπτική !

 

Σε όσες ομάδες έχει υπάρξει πραγματική σύμπνοια οι ψηφοφορίες είναι διακοσμητικές. Σπανίως εμφανίζονται περιπτώσεις όπου χρειάζεται η καταγραφή της άποψης της μειοψηφίας, η οποία μάλιστα σέβεται πραγματικά την επικρατήσασα άποψη.

 

Αυτό το φαινόμενο αβίαστων συγκλίσεων είναι καθεστώς όταν ο επί κεφαλής της ομάδας δεν έχει το κόμπλεξ μην τυχόν «περάσει» η άποψη κάποιου άλλου και αρχίσει να «ψηλώνει».

 

Αν μάλιστα έχει στόχο να ακούσει real time ένα «όλους μας ανεβάζεις» ή φεύγοντας «είχες πάντα την ομάδα πάνω απ’ όλα» …

 

 

Σχόλια

02/10 18:10  PREMIUM
Παραγγελιά ρεεεεεεεεεεε ... http://www.youtube.com/watch?v=LlMLPeLC7Y0 ...
02/10 23:15  oberon
Σκυτάλη : "αρνηθείτε τα πάντα, αλλά μη γίνετε όμηροι της άρνησης".

"Άμες δε γ' εσσόμεθα πολλώ κάρρονες".
02/10 23:18  GIASEMI
http://www.myfilm.gr/8761
παίζει και η συμπά~θεια σου!
02/10 23:21  oberon
μου αρκεί που είναι ... ζωντανή.
02/10 23:25  GIASEMI
γιατί ήταν του...θανατά;
02/10 23:29  oberon
δια λιθοβολισμού ...
02/10 23:46  GIASEMI
σωστά!ξε~ΧΑΑ~στηκα!ε,λοιπόν ζει και βασιλεύει η http://youtu.be/FT7GIMHDFNs !
καληνύχτα και σε σένα web~αριστοδημοκράτη...
03/10 09:19  oberon
μαράκι της δίνεις αέρα και το κάνεις ... δυσκολάκι. pas mall ...
03/10 21:10  oberon
"Stocks Drop 2% as Greek Debt Drama Draws Out"

http://www.thestreet.com/_yahoo/story/11265200/1/stock-market-story-oct-3.html?cm_ven=YAHOO&cm_cat=FREE&cm_ite=NA

"NEW YORK (TheStreet) -- A strong September manufacturing number wasn't enough to shake fears stemming from news that Greece will miss its deficit reduction targets, as stocks fell by roughly 1%.
...
Strong September manufacturing data allowed U.S. stocks to rally briefly before concerns about a possible Greek default brought shares back below the flatline.
...
European finance ministers are meeting this week to continue discussions regarding how to stabilize the eurozone. The possibility of leveraging the bailout fund known as the European Financial Stability Facility is likely to be a heavily discussed topic."


Δηλαδή "η επόμενη κίνηση θα είναι ματ" !
04/10 10:12  oberon
"Expect the Unexpected: The Market Could Soon Bottom"
By David Banister Oct 03, 2011 12:20 pm

http://www.minyanville.com/businessmarkets/articles/stock-market-bottom-technical-analysis-eurozone/10/3/2011/id/37179?camp=syndication&medium=portals&from=yahoo

"The prevailing universal sentiment is neutral to bearish by advisors and the general investing public. Who can really blame them given the Eurozone mess, the potential bank contagion collapse effect, and the weak economic trends both here and overseas.
..."


http://www.youtube.com/watch?v=GFnbnwDW5NY
04/10 11:24  oberon
http://www.youtube.com/watch?v=cOOl0grzoqU&feature=player_embedded

"ξαναγεννήθηκε η φύση των πραγμάτων" ...
Το σχόλιό σας
Για να σχολιάσετε το άρθρο πρέπει να κάνετε Login στο Capital.gr
Αξιολογήστε το άρθρο
8 ψήφοι

 Εκτύπωση
 Αποστολή με e-mail

Σχετικά με το blog
Σκέψεις, αναλύσεις, προτάσεις και - κυρίως - δράση με εποικοδομητική διάθεση
Αναζήτηση
Προηγούμενα Άρθρα
Τελευταίες δημοσιεύσεις