|
Πάμε άλλη μία; Κώστας Τζαναβάρας |
***ΠΡΟΣΟΧΗ*** Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι από τις 20 Δεκεμβρίου η υπηρεσία του Capital.gr Capital Blogs θα αναστείλει τη λειτουργία της για τεχνικούς λόγους. Σας ευχαριστούμε για την κατανόηση. |
Λίγα λόγια για εμένα Oberon, chief των ξωτικών
(διαβάστε περισσότερα) Θέσεις |
Προμελέτη φορολογικής επανάστασης 1353 αναγνώστες Κυριακή, 18 Δεκεμβρίου 2011 22:35
Προμελέτη φορολογικής επανάστασης
Στο άρθρο αναπτύσσεται πρόταση για ένα καινοτόμο, απλό, δίκαιο, σταθερό, αποτελεσματικό και αναπτυξιακό φορολογικό δίκαιο της δοκιμαζόμενης Πατρίδας μας, που φιλοδοξεί να την βγάλει άμεσα από την κρίση. Επίσης επισημαίνονται ενδεικτικά στοιχεία επί της διαχείρισης των οικονομικών του Κράτους, αποκαλυπτικά της απίστευτης ανικανότητας των υπευθύνων και της παντελούς αστοχίας των κατά καιρούς περισπούδαστων πλάνων τους, περιλαμβανομένων των κατά καιρούς Κρατικών Προϋπολογισμών. Πηγή των παρατιθέμενων στοιχείων είναι η επίσημη ιστοσελίδα του Υπουργείου Οικονομικών [Οικονομικά στοιχεία]. Το άρθρο συνιστά πρόταση απάντησης στο ερώτημα «Τι θα γινόταν αν έπαιρναν μπρος τα Ελληνικά μυαλά μας ;» και απευθύνεται στις απομένουσες υγιείς δυνάμεις του τόπου. Αυτές που προτίθενται να δράσουν επαναστατικά, μέσα στις συνθήκες πίεσης της σοβούσας αλλόκοτης κρίσης, αντιλαμβανόμενες ότι πρόκειται για υπαρξιακή κρίση.
Οι υπόλοιποι καλούνται να αναλογισθούν τι μπορεί να σημαίνει για τους ίδιους η ιστορικής σημασίας κουβέντα μιας απλής Ελληνίδας «Αν δεν είσαι έτοιμος για τον Παράδεισο, ο παράδεισος που σου προσφέρεται, σου φαίνεται κόλαση». Ή να σκεφθούν τη σύσταση του αγωνιστή της Εθνικής Αντίστασης Μανώλη Γλέζου : «Αρνηθείτε τα πάντα, αλλά μη γίνετε όμηροι της άρνησης».
Η παρούσα προμελέτη είναι μια πρώτη προσέγγιση του θέματος και οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να συμβάλουν στην οριστική διαμόρφωσή της και – κυρίως ! – την υλοποίησή της.
ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ
Το πρόβλημα Το πρόβλημα είναι ότι η «διάψευση βασικών μακροοικονομικών προγνώσεων των διεθνών οργανισμών ως προς το μέγεθος της ύφεσης» που είναι σε θέση να αντιληφθεί ο πολύς Υπουργός των Οικονομικών (εισηγητική έκθεση προϋπολογισμού 2012) δεν τον οδηγεί σε αμφισβήτηση καν των εργαλείων που χρησιμοποιούν οι διεθνείς οργανισμοί που υπονοεί. Εξακολουθεί να εμπιστεύεται – στην καλύτερη για αυτόν περίπτωση – τους «καπετάνιους» του «Τιτανικού» της παγκόσμιας κρίσης.
Γκρεμός ! Στις συνθήκες ασυλίας, που του παρέχει το υπό διάλυση πολιτικό σύστημα της Χώρας μας, δεν έχει πρόβλημα να ισχυρίζεται ότι αυτή η διάψευση προγνώσεων απλώς «…μετακινεί προς τα πίσω τους στόχους, με αποτέλεσμα να απαιτούνται ακόμη περισσότερα μέτρα, με ακόμη μεγαλύτερο οικονομικό, αναπτυξιακό, πολιτικό και κυρίως κοινωνικό κόστος». Συνεχίζει κομπάζοντας αδίστακτα : «Είναι όμως προφανές ότι στο σημείο που βρισκόμαστε, μετά τις θυσίες που έχει υποστεί ο ελληνικός λαός και μετά το μέγεθος της δημοσιονομικής προσαρμογής που έχει ήδη επιτευχθεί, είναι πράγματι κρίμα να μην καταβληθεί η πρόσθετη προσπάθεια που απαιτείται, προσπάθεια πολύ επώδυνη για την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων που κατατείνουν στην επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος το 2012.» Το μέγεθος της δημοσιονομικής προσαρμογής που έχει ήδη επιτευχθεί – απίστευτο.
«Έλεγχος» «Τούτο αντιβαίνει στις διατάξεις των άρθρων 79 παρ. 2 του Συντάγματος και 5 παρ. 2 και 8 παρ. 2 του ν.2362/1995, σύμφωνα με τις οποίες όλα τα έσοδα και έξοδα του Κράτους πρέπει να αναγράφονται στον Προϋπολογισμό και στον Απολογισμό και, σε περίπτωση που τα πραγματοποιούμενα έσοδα ή έξοδα αποκλίνουν σημαντικά από τις προβλέψεις, πρέπει να υποβάλλεται στη Βουλή συμπληρωματικός ή διορθωτικός Προϋπολογισμός προς ψήφιση, συνοδευόμενος από προσωρινό Απολογισμό του διαρρεύσαντος χρονικού διαστήματος.» «Παρατηρείται δε ότι, κατά το οικονομικό έτος 2010, χορηγήθηκαν νέες εγγυήσεις από το Ελληνικό Δημόσιο συνολικού ύψους €49.987.412.615. Αυτό έρχεται σε αντίθεση με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 3 του ν.2322/1995, που ορίζουν ότι το ποσό των χορηγούμενων εγγυήσεων που παρέχονται μέσα στο έτος δεν μπορούν να υπερβούν το 3% των δαπανών του τακτικού προϋπολογισμού (βλ. και σχετική 2/18121/0025/10, Β΄390/06.04.2010 Υπουργική Απόφαση του Υφυπουργού Οικονομικών, η οποία προσδιόριζε το ύψος των χορηγουμένων εγγυήσεων για το οικονομικό έτος 2010, στο ποσό των €2.755.680.000).» Εύγλωττες επισημάνσεις της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου επί του απολογισμού των εσόδων και εξόδων του Κράτους έτους 2010, με ημερομηνία 21.10.11. Το πολιτικό μας σύστημα επιτρέπει – άνευ πολιτικών έστω συνεπειών – τεράστιες αποκλίσεις από τον με Νόμο κυρωμένο Κρατικό Προϋπολογισμό και τις νομιμοποιεί με πολύ μεταγενέστερες εγκρίσεις από τη Βουλή. Η διάσταση με τη λογική, και την αντίστοιχη – ως άνω – αντίληψη του κατά το Σύνταγμα αρμόδιου ελεγκτικού οργάνου, προφανής.
Στοιχεία «Πληρωμές για την εξυπηρέτηση της Δημόσιας Πίστης» [κωδ.6000] Προβλέψεις 2010 33.226.781.500,00 [Ελεγκτικό Συνέδριο] Πληρωμές 2010 58.132.633.111,00 [Ελεγκτικό Συνέδριο] Πληρωμές 2010 56.921.667.284,02 [προϋπολογισμός 2012] Προβλέψεις 2011 ;;;; [προϋπολογισμός 2011] Διαμόρφωση 2011 63.666.319.073,00 [προϋπολογισμός 2012 διαμ.30/9/2011] Πιστώσεις 2012 87.412.889.000,00 [προϋπολογισμός 2012]
«Απαλλοτριώσεις, Αγορές, Ανεγέρσεις κλπ.» [κωδ.7000] Προβλέψεις 2010 713.813.000,00 [Ελεγκτικό Συνέδριο] Πληρωμές 2010 2.164.994.478,00 [Ελεγκτικό Συνέδριο] Πληρωμές 2010 1.559.861.034,59 [προϋπολογισμός 2012] Διαμόρφωση 2011 1.452.983.116,00 [προϋπολογισμός 2012 διαμ.30/9/2011] Πιστώσεις 2012 32.104.364.000,00 [προϋπολογισμός 2012]
«Αποδοχές και συντάξεις» [κωδ.0001] Πληρωμές 2010 6.759.718.982,73 [προϋπολογισμός 2012] Προβλέψεις 2011 ;;;; [προϋπολογισμός 2011] Διαμόρφωση 2011 6.735.771,329,00 [προϋπολογισμός 2012 διαμ.30/9/2011] Πιστώσεις 2012 7.006.011.000,00 [προϋπολογισμός 2012]
«Φόρος εισοδήματος.» [κωδ.0100] Προβλέψεις 2010 15.866.000.000,00 [Ελεγκτικό Συνέδριο] Εκτέλεση 2010 12.472.734.340,23 [Ελεγκτικό Συνέδριο] Πραγμ/σεις 2010 12.472.734.340,23 [προϋπολογισμός 2012] Προβλέψεις 2011 ;;;; [προϋπολογισμός 2011] Διαμόρφωση 2011 10.403.829.000,00 [προϋπολογισμός 2012 διαμ.30/9/2011] Προβλέψεις 2012 12.767.479.500,00 [προϋπολογισμός 2012]
«ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΚΡΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΕΝΔΕΚΑΜΗΝΟΥ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ-ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2010-2011» - Δ/νση προϋπολογισμού «Τακτικός προϋπολογισμός – 1.Καθαρά έσοδα» 11/μηνο 2010 45.235 εκ. 2010 50.857 εκ. [πραγματοποιήσεις] 11/μηνο 2011 43.833 εκ. [εκτέλεση] 2011 54.042 εκ. [προβλέψεις Μ.Π.Δ.Σ.] 2011 51.309 εκ. [εκτιμήσεις 30/9 στον προϋπολογισμό 2012]
Σημειώνεται ότι στον ιστότοπο του Υπουργείου Οικονομικών υπάρχει σύντομο έγγραφο του τότε υπουργού Οικονομικών απευθυνόμενο στη Βουλή, αλλά απουσιάζουν η εισηγητική έκθεση και ο προϋπολογισμός του 2011.
Ερωτήματα Όταν εκτροχιάζεται η δαπάνη εξυπηρέτησης του δημόσιου χρέους κατά δεκάδες δις, η κατεύθυνση των – ειλικρινών έστω – προσπαθειών θα κατευθυνθεί σε στόχους απλής δημοσιονομικής προσαρμογής ή θα πρέπει να επινοηθούν λύσεις ; Όταν το περίφημο «Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής» αποκλίνει ανεπίτρεπτα εξ αρχής, είναι δυνατόν να ακολουθείται χωρίς καν ανησυχίες για το αν η αστοχία του είναι εγγενής ή μήπως φθάνει η παράδοση της πρωθυπουργίας σε «άκαπνο» τεχνοκράτη και μάλιστα επί κεφαλής υπουργικού συμβουλίου εκπροσώπων των πρωταιτίων ; Πόσες φορές πρέπει να αποτύχουν κάποιες πολιτικές και αντιλήψεις, ώστε να θεωρηθούν ακατάλληλες ; Όταν επιβάλλει κανείς αιματηρές οικονομίες στους 430.947 συνταξιούχους (πολιτικοί, στρατιωτικοί, σχετιζόμενοι με πολέμους, ΟΣΕ, δημοτικοί, αντιστασιακοί, κληρικοί) για να εξοικονομήσει ποσά επιεικώς ασήμαντα, μπροστά στα μεγάλα κονδύλια του προϋπολογισμού, είναι απλώς ανίκανος ή κάτι χειρότερο ; Η επιτυχής εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους είναι τελικά θέμα λιτότητας ή θέμα στρατηγικής που θα φιλοδοξεί βάσιμα να αποκλιμακώσει το κόστος εξυπηρέτησης του χρέους ; Πώς εξηγείται η χωρίς καμία αναφορά στην εισηγητική έκθεση και καμία ανάλυση σε επί μέρους κονδύλια έγκριση του ιλιγγιώδους ποσού των 32.104.364.000,00 ευρώ για «Απαλλοτριώσεις, Αγορές, Ανεγέρσεις κλπ.» [κωδ.7000] ; Όταν οι εμφανώς αποτυχημένοι αποκρύπτουν επιμελώς την πραγματικότητα και τις προθέσεις τους, μάλιστα γραπτώς και δημοσίως, ποιος και τι μπορεί να ελπίζει κάτι καλό για τον τόπο από αυτούς ;
Απορίες Τι άλλο πρέπει να κάνουν οι διαχειριστές των δημοσίων οικονομικών για να αποδειχθεί ότι – στην καλύτερη για αυτούς περίπτωση ! – είναι κατώτεροι των περιστάσεων ; Πώς εξηγείται η αδυναμία, των πάσης φύσεως αντιπολιτευομένων, να αναδείξουν πειστικά το πρόβλημα και να εκθέσουν ανεπανόρθωτα τους πολιτικούς υπευθύνους ; Γιατί αρκούνται σε γενικολογίες και δεν αποκαλύπτουν με αριθμούς το τεράστιο έγκλημα ; Πώς εξηγείται η εμμονή του ενδιαφέροντος της κοινής γνώμης σε συγκριτικά ανεπαίσθητα σκάνδαλα και μάλιστα του παρελθόντος και άνευ ουσίας στην παρούσα συγκυρία, όπως το Βατοπαίδι π.χ. ; Πόσα ακόμη θα υποστεί το κοινωνικό σύνολο μέχρι να στηθούν ικριώματα κατά τρόπο τελείως ανεξέλεγκτο ;
Επισημάνσεις Παραμένει εξαιρετικά δημοφιλές – γενικά μιλώντας – να υιοθετούνται «εύκολα» συστήματα και «συνταγές» που εφαρμόσθηκαν, έστω επιτυχώς, αλλού. Η πραγματικότητα, την οποία χρειάζεται σύνεση για να την «αναγνώσει» κανείς, είναι ότι στις ελληνικές συνθήκες δοκιμάζονται οι αντοχές όλων των συστημάτων σε … διάτρηση. Ο Έλληνας ελκύεται παραδοσιακά στην αχρήστευση συστημάτων βρίσκοντας σύντομα «τρύπες». Κάπως έτσι ο παραλογισμός της φορολόγησης των συναλλαγών και των εισοδημάτων οδηγεί τον ανυπότακτο Έλληνα στη φοροδιαφυγή. Η κοινή λογική αντιλαμβάνεται αβίαστα ότι δεν έχει κανένα ηθικό έρεισμα η φορομπηχτική τακτική του σημερινού νεοελληνικού κράτους. Η επαχθής φορολόγηση των συναλλαγών, κατά προφανή επέκταση της τιμημένης με το Νόμπελ οικονομίας ’91 θεωρίας του Ronald Coase, αντιστρατεύεται ευθέως την κοινωνική ευημερία. Ο Coase τιμήθηκε για το συμπέρασμα : «όσο μικρότερο το «κόστος συναλλαγής» τόσο καλύτερη είναι η κατανομή των πόρων και βέλτιστη «απόδοση» τους, άρα αυξάνεται και η συνολική ευημερία της οικονομίας». Απλό και αυταπόδεικτο. Από την άλλη, οι θιασώτες της προσπάθειας να αντιγράψουμε τα συστήματα της «πολιτισμένης» Δύσης αρνούνται να αξιολογήσουν απτά συγκριτικά δεδομένα. Οι Γερμανοί π.χ. απέκτησαν αλφάβητο κάπου 3.000 χρόνια μετά από εμάς και τους είναι ακόμη ακατανόητη η λέξη φιλότιμο. Πώς είναι λογικά δέον να αντιγράψουμε αυτούς που κατά βάθος πολιτισμικά είναι τόσο πίσω μας ;
Συμπέρασμα «Οι καιροί ου μαινετοί» και απαιτείται να προχωρήσουμε σε πρωτοπόρες ιστορικές τομές. Αλίμονο αν απορρίπτουμε καινοτόμες ιδέες, επειδή είναι καινοτόμες ή ακόμη ασύμβατες με τα αποτυχημένα πρότυπα που – κατά τα άλλα – κατακεραυνώνουμε πρόθυμα. Το βασικό προαπαιτούμενο είναι η Πίστη, τόσο στις δυνατότητες της πατρίδας μας όσο και στην απόφασή μας για άμεση επαναστατική αλλαγή 180 μοιρών. «Η κρίση είναι ευκαιρία» λένε πολλοί – καιρός να το αποδείξουμε !
ΠΡΟΤΑΣΗ
Προτείνεται η εκ βάθρων αναμόρφωση του φορολογικού μας συστήματος με κατάργηση οποιασδήποτε φορολόγησης της κίνησης κεφαλαίων (εισόδημα, Φ.Π.Α., μεταβιβάσεις κ.λ.π.) και φορολόγηση αντ’ αυτής μόνο της συσσώρευσης χρήματος (κατοχή ακινήτων, κινητών αξίας, ειδών πολυτελείας, μετοχών, καταθέσεων κ.λ.π.). Επίσης προτείνεται αναμόρφωση φόρων κατανάλωσης, με φορολόγηση στην πηγή. Παρακάτω παρουσιάζονται οι βασικές ρυθμίσεις και προγραμματισμός της σχετικής μεταβατικής προσπάθειας.
Στρατηγική Η βασική στρατηγική του προτεινόμενου συστήματος είναι η παροχή πλήρους φορολογικής ασυλίας στις συναλλαγές και τα εισοδήματα, με προσδοκία την άμεση και άρδην αλλαγή του επιχειρηματικού κλίματος. Επομένως η Χώρα καθίσταται επιχειρηματικός «παράδεισος», σε συνδυασμό με τα μοναδικά της συγκριτικά πλεονεκτήματα, μηδενίζεται ρεαλιστικά ο κίνδυνος χρεοκοπίας της, αποκλιμακώνεται άμεσα το κόστος εξυπηρέτησης του δημοσίου χρέους (επιτόκια, φυσική διάρκεια χρέους), δημιουργείται ελκυστική απασχόληση στον ιδιωτικό τομέα, συρρικνώνεται αβίαστα ο δημόσιος τομέας – Έξοδος. Μία τέτοια Ελλάδα, με το φορολογικό της σύστημα συγκριτικό της πλεονέκτημα πια, είναι προορισμός πολυτελείας για επενδυτικές τοποθετήσεις και μπορεί άνετα να επιβάλει φόρο εισαγωγής κεφαλαίων ! Μοναδική προϋπόθεση είναι να αποδείξουμε ότι πλέον είμαστε σταθεροί στις αποφάσεις μας, ώστε να μη θεωρηθεί το όλο εγχείρημα παγίδα.
Φόροι Προτείνεται αντικατάσταση του σημερινού δαιδαλώδους φορολογικού συστήματος με ένα απλό σύστημα 7 + 1 φόρων που θα εισπράττονται κατά αυτοματοποιημένο τρόπο, χωρίς καν την ύπαρξη Δημοσίων Οικονομικών Υπηρεσιών (Δ.Ο.Υ.). Το σύστημα προτείνεται πλήρως διαφανές και δημόσιο. Συνιστάται, σε όσους αναλογίζονται τι θα πληρώνουν με το προτεινόμενο σύστημα, να αντιληφθούν πρώτα τι δεν θα πληρώνουν άμεσα : Φ.Π.Α. και παρακράτηση φόρου. Αργότερα και φόρο εισοδήματος.
1. Φόρος ακίνητης περιουσίας ύψους 1% της αξίας ετησίως – 2% για τα αυθαίρετα. Αξιοποιείται άμεσα το περιουσιολόγιο του Υπουργείου Οικονομικών και εντάσσεται στο σύστημα του Οργανισμού Κτηματολογίου και Χαρτογραφήσεων Ελλάδας (Ο.Κ.Χ.Ε.). Στο σύστημα εντάσσονται σε τακτό χρόνο και τα αντίστοιχα στοιχεία των Πολεοδομιών. Η αξία είναι κατ’ αρχήν η τρέχουσα αντικειμενική, βάσει της οποίας καταλογίζεται σήμερα ο Ε.Τ.Α.Κ. Ο κάθε δικαιούχος καλείται να αποτιμήσει το κάθε ιδιοκτησιακό δικαίωμά του και να καταθέσει σχετική δήλωση ηλεκτρονικά. Στη δήλωση δίνεται και ο αριθμός αδείας και δηλώνονται συνοπτικά τυχόν αυθαιρεσίες. Η δήλωση επικαιροποιείται τουλάχιστον κατ’ έτος. Η δηλούμενη αξία ισχύει σε τυχόν απαλλοτριώσεις και άλλες δικαστικές υποθέσεις, και γίνεται κατ’ ανώτατο όριο δεκτή από πιστωτικά ιδρύματα και ασφαλιστικές εταιρείες. Οι μεταβιβάσεις, αφού δεν επιβαρύνονται πλέον φορολογικά, θα γίνονται στις πραγματικές τιμές, τροφοδοτώντας το σύστημα με αξιόπιστες εκτιμήσεις.
2. Φόρος στις επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένων των πλοίων, 1% επί της αξίας ετησίως. Η κάθε επιχείρηση καλείται να αποτιμήσει την αξία της και να καταθέσει σχετική δήλωση ηλεκτρονικά μέσω του TAXIS. Η δήλωση επικαιροποιείται τουλάχιστον κατ’ έτος. Οι εισηγμένες στο ΧΑΑ αποτιμώνται στη μηνιαία σταθμισμένη μέση τιμή. Η δηλούμενη αξία γίνεται κατ’ ανώτατο όριο δεκτή από πιστωτικά ιδρύματα και ασφαλιστικές εταιρείες. Οι μεταβιβάσεις, αφού δεν επιβαρύνονται πλέον φορολογικά, θα γίνονται στις πραγματικές τιμές και απλουστεύονται δραστικά.
3. Φόρος στα αυτοκίνητα, σκάφη και λοιπά μεταφορικά μέσα 1% επί της αξίας ετησίως. Ο κάθε δικαιούχος καλείται να αποτιμήσει την αξία των μεταφορικών μέσων του και να καταθέσει σχετική δήλωση ηλεκτρονικά μέσω του TAXIS. Η δήλωση επικαιροποιείται τουλάχιστον κατ’ έτος. Η δηλούμενη αξία γίνεται κατ’ ανώτατο όριο δεκτή από πιστωτικά ιδρύματα και ασφαλιστικές εταιρείες.
Οι τρεις ως άνω φόροι καταλογίζονται μηνιαίως και καταβάλλονται μέσω των τραπεζών. Κοινωνικά κριτήρια για φορολογικές ελαφρύνσεις, υπό την μορφή έκπτωσης στο μηνιαίο φόρο, προτείνεται να εξετάζονται με συνδυασμό μοντέλου αντικειμενικών κριτηρίων και κατά περίπτωση ατομικών αιτήσεων, που θα εξετάζονται σε συνθήκες διαφάνειας.
4. Φόρος τραπεζικών καταθέσεων και αμοιβαίων κεφαλαίων 1% ετησίως. Καταλογίζεται από τα αντίστοιχα πιστωτικά ιδρύματα και μεταβιβάζεται απ’ ευθείας στο λογαριασμό του δημοσίου. Είναι ανεξάρτητο της απόδοσης της τοποθέτησης και πρόκειται περίπου για τριπλασιασμό της σημερινής φορολογίας.
5. Φόρος κατανάλωσης, σταθερού ποσού στην πηγή, για το πετρέλαιο, τον καπνό και πολύτιμα μέταλλα και λοιπά τιμαλφή. Ενδεικτικές φορολογικές επιβαρύνσεις : Για το πετρέλαιο 50 ευρώ / βαρέλι. Καταλογίζεται και εισπράττεται κατά τον εκτελωνισμό. Για τον καπνό 2 ευρώ / πακέτο. Επικολλάται εσωτερικά ετικέτα στο εργοστάσιο παραγωγής. Για τα λοιπά αντίστοιχα.
6. Φόρος κατανάλωσης ενέργειας, σταθερού ποσού στην πηγή, λαμβανομένου υπ’ όψιν και του αντίστοιχου περιβαλλοντικού κόστους. Ενδεικτικές επιβαρύνσεις : Υδροηλεκτρική ενέργεια : 0,10 ευρώ / kwh. Θερμοηλεκτρική ενέργεια : 0,20 ευρώ / kwh. Ανανεώσιμες πηγές : αφορολόγητες. Οι φόροι καταλογίζονται στον τόπο παραγωγής.
7. Φόρος κατανάλωσης ύδατος, σταθερού ποσού στην πηγή, λαμβανομένου υπ’ όψιν και του αντίστοιχου περιβαλλοντικού κόστους. Ενδεικτικές επιβαρύνσεις : Πηγές και επιφανειακές υδροληψίες : 0,10 ευρώ / κυβικό. Φράγματα : 0,20 ευρώ/ κυβικό. Αντλήσεις : 1 ευρώ / κυβικό. Οι φόροι καταλογίζονται στον τόπο υδροληψίας.
Και : Φόρος εισαγωγής κεφαλαίων στη Χώρα 10 %,εισπραττόμενος εφ’ άπαξ κατά την είσοδο.
Έσοδα Κατά τα άλλα τα μη φορολογικά έσοδα του Κράτους διατηρούνται κατ’ αρχήν ως έχουν. Φυσικά, στο νέο τοπίο, τίθενται σε άλλη βάση η απόδοση των κρατικών συμμετοχών σε διάφορες επιχειρήσεις, της ακίνητης περιουσίας, καθώς και των λιμανιών, αεροδρομίων και αυτοκινητοδρόμων. Οι τυχόν σκόπιμες αποκρατικοποιήσεις θα είναι σε τιμές κάθε άλλο παρά ξεπουλήματος.
Ταμείο Εν όψει της έντονης αγωνίας για τα τρέχοντα οικονομικά του Κράτους επισημαίνονται τα εξής : Το 2012 θα εισπραχθούν κανονικά φόροι εισοδημάτων του 2011. Παρομοίως τον Ιανουάριο θα εισπραχθεί κανονικά Φ.Π.Α. Η καταβολή τους διασφαλίζεται στο νέο ψυχολογικό περιβάλλον της αγοράς. Οι προτεινόμενοι μηνιαίως καταβαλλόμενοι φόροι μπορούν να εισπράττονται άμεσα. Άμεσα εισπράττονται και οι λοιποί προβλεπόμενοι φόροι. Ο φόρος εισαγωγής κεφαλαίων, σε περίπτωση επιτυχούς κατάληξης του εγχειρήματος, είναι σε θέση να στηρίξει αποφασιστικά τα δημόσια οικονομικά. Η ελάφρυνση στο κόστος εξυπηρέτησης του δημόσιου χρέους εκτιμάται άμεσα της τάξεως του 50 %. Τα επιτόκια θα αποκλιμακωθούν ασφαλώς, ίσως κάτω και του 3%, ενώ τα χρεολύσια θα μειωθούν δραστικά, ανάλογα με τις δυνατότητες σημαντικής αναδιάταξης της φυσικής διάρκειας του δανεισμού, της οποίας η σημερινή μέση τιμή είναι στα ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα των 6,47 ετών, υπό την πίεση του ορατού κινδύνου χρεοκοπίας. Επισημαίνεται ότι ο Φ.Π.Α. δεν θα αφαιρεθεί μόνο από τα έσοδα, αλλά δεν θα βαρύνει και σημαντικές δημόσιες δαπάνες. Επίσης ο Φ.Π.Α. π.χ. των πετρελαιοειδών, του καπνού θα εμπεριέχεται στους νέους αντίστοιχους φόρους. Η σύνταξη αξιόπιστου ετήσιου Κρατικού Προϋπολογισμού, υπό τις ραγδαίως μεταβαλλόμενες συνθήκες που διαμορφώνονται υπό το νέο φορολογικό περιβάλλον, κρίνεται ως αδύνατη και προτείνεται η χρήση της συνταγματικώς προβλεπόμενης διαδικασίας των δωδεκατημορίων, δηλαδή των μηνιαίων προϋπολογισμών.
Δικαιοσύνη Δεν είναι δυνατόν, ακόμη και στις παρούσες κρίσιμες περιστάσεις, να δοθεί αμνηστία και να δικαιωθούν οι προκλητικοί παραβάτες, έστω μιας άδικης φορολογικής νομοθεσίας. Οι κατά καιρούς σεισάχθειες που αναφέρονται στην Ιστορία, όπως και οι σύγχρονες ευκαιρίες προνομιακών ρυθμίσεων εκκρεμών φορολογικών και ασφαλιστικών υποθέσεων, είναι λύσεις που μακροπρόθεσμα επιβαρύνουν την κοινωνία. Καθώς οι κατά τόπους Δ.Ο.Υ. έχουν προοπτική κατάργησης, προτείνεται να ασχοληθούν για ένα μεταβατικό διάστημα με την αναψηλάφηση, των προκλητικών δηλώσεων τουλάχιστον. Βασικό όπλο για κάτι τέτοιο είναι η πλήρης δημοσιοποίηση όλων των στοιχείων. Αρκετά πλήρωσε ο τόπος την Ρωμαϊκής εμπνεύσεως υποκρισία του φορολογικού και τραπεζικού απορρήτου. Επίσης, σε συνθήκες Εθνικής Ανάτασης, είναι λογικό να αναμένεται κύμα γενναιοφρόνων αυτοβούλων προτάσεων συμβιβασμού.
Αντιδράσεις Είναι εξαιρετικά δύσκολο, υπό το βάρος των διαβόητων «τρεχόντων πιεστικών προβλημάτων», να ατενίσει κανείς το «ολοφάνερο κοινό συμφέρον» που προκύπτει με την υιοθέτηση της πρότασης. Οι αντιστάσεις στην αλλαγή, όποια και να είναι, είναι ορατές. Ουδείς προθυμοποιείται να αλλάξει, ακόμη και προς κάτι εμφανώς επωφελέστερο για τον ίδιο. Η «αδράνεια του συστήματος» αφορά σχεδόν τους πάντες. Οι εξαιρέσεις ελάχιστες – ιδίως στην πράξη. Και είναι δύσκολο να διακρίνει κανείς ότι π.χ. στις τάξεις των εφοριακών, για τους οποίους αλλάζει 100% το μέλλον, υπάρχει πραγματικά εξαιρετικά μεγάλος αριθμός ικανών που λαχταρούν μία άλλη προοπτική, από το να υπηρετούν ένα βλακώδες και αναχρονιστικό σύστημα. Αλλά και ο κλάδος των λογιστών καλείται να αφήσει την ενασχόληση με τη γραφειοκρατία και τα τερτίπια του φορολογικού μας τέρατος και να ξαναγίνει κλάδος οικονομολόγων επιπέδου. Σε τελική ανάλυση ο καθένας καλείται να πάρει αποφάσεις με προοπτική, απαντώντας απερίφραστα στην απλή ερώτηση «εσύ με ποιον είσαι ;», πριν είναι αργά ...
Δεσμεύσεις
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ
Έξοδος Στο αισιόδοξο σενάριο προβλέπεται άμεση υιοθέτηση της πρότασης, υπό το βάρος ισχυρότατων πιέσεων κοινωνικών φορέων που δεν έχουν ούτε κατά διάνοια την αναλγησία των σημερινών πολιτικών. Σε αυτή την περίπτωση οι απαιτούμενες ρυθμίσεις είναι απλούστατες και μπορούν να διεκπεραιωθούν ταχύτατα, λαμβανομένου υπ’ όψιν του βαθμού προτεραιότητας. Η σύνταξη ενός αξιόπιστου προϋπολογισμού, έστω του πρώτου μήνα, προϋποθέτει την ύπαρξη εκτιμήσεων της φορολογητέας ύλης (π.χ. συνολική αξία ακινήτων), τα οποία δεν είναι διαθέσιμα. Παρά ταύτα η βιωσιμότητα της πρότασης, αν οι βασικές της εκτιμήσεις ευσταθούν, είναι τελείως προφανής. Αλλού είναι τα όποια εμπόδια …
Πρόοδος Η απελευθέρωση των εν υπνώσει δημιουργικών μας δυνάμεων – το γνωστό Ελληνικό δαιμόνιο – είναι θέμα λίγου χρόνου να συντρίψει τις μυωπικές συντεχνιακές αντιδράσεις, τους στενοκέφαλους υπολογισμούς του εγκλωβισμού στη μίζερη σημερινή πραγματικότητα, τα όποια μεταβατικά προβλήματα. Η απολύτως φυσιολογική και χωρίς εξαναγκασμούς συρρίκνωση του Κράτους και η αποκλιμάκωση του αριθμού των δημοσίων υπαλλήλων, σε συνδυασμό με την – χωρίς αντιστάσεις πλέον ! – εισαγωγή απλουστευτικών πρακτικών, είναι λογικό να εξασφαλίσουν και σε καλό επιτόκιο την μακροπρόθεσμη εμπιστοσύνη των πιστωτών μας. Η αυτόματη αχρήστευση της έννοιας «παραεμπόριο» – αφού δεν θα υφίσταται φόρος προς διαφυγήν ! – θα έχει εξυγιαντικές επιπτώσεις στην οικονομία – ιδίως στον υγιή ανταγωνισμό – και την κοινωνία. Αποκλιμάκωση αναγκών, όπως η αστυνόμευση, η δικαιοσύνη, ο σωφρονισμός κ.λ.π. θα προκύψει φυσιολογικά, αφού σειρά εγκληματικών ενεργειών θα στερούνται είτε αντικειμένου είτε κινήτρου. Η προσδοκώμενη ανάπτυξη βάζει σε νέο τοπίο τον πολιτισμό, τον αθλητισμό, τον τουρισμό και την αξιοποίηση άλλων συγκριτικών πλεονεκτημάτων της χώρας μας.
Όραμα Το όραμα, ούτε λίγο ούτε πολύ, είναι ένας Νέος Κόσμος, μια Ελλάδα ξανά στην κορυφή του κόσμου και μάλιστα όσο ποτέ άλλοτε στην Ιστορία.
«Άμα βάλεις ένα στόχο μπορείς να πετύχεις το αδύνατο.»
Κινέζικη σοφία, εκδόσεις Οδυσσέας.
Διμηνιό 18.12.11
Κώστας Τζαναβάρας Α.Τ.Μ. – Ε.Μ.Π. Σύμβουλος μηχανικός & μελετητής Πάροχος γενικών τεχνικών και επιστημονικών συμβουλών Συγγραφέας
Για ευχερέστερη υποβολή διευκρινιστικών ερωτήσεων, σχολίων κ.λ.π. συνιστάται η χρήση της σελίδας στο facebook Προμελέτη φορολογικής επανάστασης.
|
Σχετικά με το blog Σκέψεις, αναλύσεις, προτάσεις και - κυρίως - δράση με εποικοδομητική διάθεση
Αναζήτηση Προηγούμενα Άρθρα
Τελευταίες δημοσιεύσεις |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Όροι χρήσης | Powered by www.capitalblogs.gr |