Δρόμοι του πουθενά
Κώστας Τζαναβάρας
Λίγα λόγια για εμένα
Oberon, chief των ξωτικών
(διαβάστε περισσότερα)
Θέσεις


Πολίτες ή ραγιάδες ;
689 αναγνώστες
Τετάρτη, 12 Δεκεμβρίου 2012
20:30

 

Η ΦΩΝΗ ΤΗΣ ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ

φ.1330/6.12.12

Πολίτες ή ραγιάδες ;

 

Η σημερινή αλλόκοτη κρίση φέρνει όλο και περισσότερους να διεκδικούν δυναμικά τα δικαιώματά τους, αλλά λίγοι γνωρίζουν καλά τα «κατατόπια» που προσφέρει το νομικό πλαίσιο που ρυθμίζει τις σχέσεις Διοίκησης και πολίτη. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι τις σχετικές διατάξεις τις αγνοούν όχι μόνο οι πολίτες, αλλά ακόμη και έμπειροι δημόσιοι υπάλληλοι.

Ο Κώδικας Διοικητικής Διαδικασίας, Θεσμικός Νόμος του Κράτους, με αριθμό 2690/99, αποτελεί όπλο ολκής στα χέρια του πολίτη και αποδεικνύεται πραγματικός «καταπέλτης» απέναντι σε γραφειοκράτες, ανεξάρτητα αν είναι «λαμόγια» ή απλώς «κολλημένοι». Και οι μεν και οι δε δεν έχουν καμία προθυμία να σεβασθούν τα δικαιώματα του πολίτη και προδίδουν την θρασυδειλία τους απέναντι σε θαρραλέους και ταυτόχρονα «διαβασμένους» πολίτες.

Κάπως έτσι, ο πολίτης, απέναντι σε μία διοικητική πράξη που [αισθάνεται ότι] τον αδικεί, έχει κάθε λόγο να εξετάσει επισταμένως την τήρηση των κειμένων γενικών και ειδικών διατάξεων. Φυσικά θα κρίνει κατά περίπτωση αν θα χρησιμοποιήσει νομικό ή γενικό επιστημονικό πάροχο συμβουλών ή αν θα αυτενεργήσει κατά το συμφέρον του.

Η πρώτη – σίγουρα – παγίδα που έχει κάθε λόγο να αποφύγει ο πολίτης είναι να πάει εσπευσμένα στα δικαστήρια, τουλάχιστον πριν εξαντλήσει τα περιθώρια να διεκδικήσει τα δικαιώματά του με απλή αίτηση στην αρμόδια Υπηρεσία. Η διαφορά δεν είναι μόνο στο κόστος, αλλά και στην ταχύτητα διεκπεραίωσης και στα αποτελέσματα.

Σημειώνω ενδεικτικά ότι οι γενικές αρχές του Ν.2690/99, που υπερισχύουν αν δεν υπάρχει ρητή αντίθετη ειδική διάταξη, παρέχουν στον πολίτη μεταξύ άλλων τα εξής δικαιώματα απέναντι σε οποιαδήποτε διοικητική πράξη :

Ο θιγόμενος πολίτης έχει δικαίωμα να υποβάλλει γραπτό «αίτημα» προς το όργανο που εξέδωσε την διοικητική πράξη για «ανάκλησή» της. Φυσικά απαιτείται να υπάρχει στοιχειοθετημένη αιτιολόγηση του αιτήματος, ώστε να οδηγεί τον αρμόδιο να κρίνει ευλόγως ότι το αίτημα «δεν είναι προδήλως παράνομο», ούτε «επαναλαμβάνεται κατά τρόπο καταχρηστικό».

Είναι βασικό ότι κάθε διοικητική πράξη πρέπει να περιέχει αιτιολογία, η οποία «πρέπει να είναι σαφής, ειδική, επαρκής και να προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου». Ο πολίτης έχει δικαίωμα να λάβει γνώση ή και αντίγραφα των εγγράφων που τον αφορούν, αλλά και να απαιτήσει η αιτιολόγηση να είναι απολύτως σύννομη.

Κρίσιμο πρόβλημα ακυρότητας της πράξης είναι τυχόν παράλειψη της Υπηρεσίας να διενεργήσει «προηγούμενη ακρόαση του ενδιαφερόμενου, πριν από κάθε ενέργεια ή μέτρο σε βάρος δικαιωμάτων ή συμφερόντων συγκεκριμένου προσώπου», και μάλιστα μετά από έγγραφη κλήση.

«Εν τέλει, ίσως το δυσκολότερο να κατανοηθεί είναι ότι οι πάγιες αρχές της χρηστής διοίκησης, και ειδικότερα τα περί αμεροληψίας των διοικητικών οργάνων (άρθρ. 7), επιτάσσουν την ανάκληση εσφαλμένων διοικητικών πράξεων, ακόμη και τελεσιδίκως επικυρωμένων, ακόμη και εις βάρος των στενώς εννοουμένων συμφερόντων του δημοσίου.»

Αυτό ακριβώς υπογράμμισα απευθυνόμενος, για λογαριασμό πελάτη μου, σε Δημόσια Υπηρεσία που είχε καταλάβει λάθος την απάντησή του στο ερώτημα του τίτλου.

Η … άσχετη ερώτηση των παλαιών δικηγόρων προς τους ψευδομάρτυρες, την ώρα που αντιλαμβάνονταν ότι έπεφταν σε αντιφάσεις, ήταν : «αισθάνεσθε υγρασίαν ;» …

 

Κώστας Τζαναβάρας

Σχόλια

12/12 22:38  PREMIUM
Το αρχαιότερο επάγγελμα του κόσμου είναι εκείνο του δικηγόρου σειρά, ή θυμάμαι λάθος ?
12/12 22:44  PREMIUM
12/12 23:22  oberon
23/12 10:31  oberon
www.youtube.com/watch?v=OK7-Ryv7Orw
27/12 09:27  oberon
Και τώρα ΓΔ τετραψήφιος

http://www.capital.gr/gmessages/showTopic.asp?id=3499120
Το σχόλιό σας
Για να σχολιάσετε το άρθρο πρέπει να κάνετε Login στο Capital.gr
Αξιολογήστε το άρθρο
5 ψήφοι

 Εκτύπωση
 Αποστολή με e-mail

Σχετικά με το blog
Σκέψεις, αναλύσεις, προτάσεις και - κυρίως - δράση με εποικοδομητική διάθεση
Αναζήτηση
Προηγούμενα Άρθρα
Τελευταίες δημοσιεύσεις